Internetbedrijven laks met aanpak haatzaaien
Dat verklaart EU-commissaris Vera Jourova (Justitie) in een evaluatie, precies een jaar nadat de internetbedrijven en de Europese Commissie een gedragscode ondertekenden. Die moet helpen radicalisering bij jongeren tegen te gaan en racisten die online haat proberen te verspreiden de pas af te snijden. Andere socialemediabedrijven en onlineplatforms hebben zich aangesloten bij het initiatief.
Jourova vindt dat het de 'goede kant' opgaat maar dat er meer moet worden gedaan. Afgesproken was dat 'de meerderheid' van meldingen binnen 24 uur wordt afgehandeld.
Alleen Facebook voldoet daaraan, zei ze.
Ook moeten individuen of organisaties die aan de bel trekken over kwalijk materiaal op het net weten wat er met hun klacht is gebeurd, en welke motivering daar voor was. Hiervoor gaf Jourova Facebook eveneens een pluim. Het bedrijf stuurt volgens haar "systematische feedback" naar klagers. Maar andere internetbedrijven kunnen nog verbeteren.
Het is haar ook opgevallen dat er minder meldingen van het publiek worden verwijderd dan van bekende organisaties. De invoering van de gedragscode heeft geleid tot een netwerk van vertrouwde 'flaggers', aldus de EU-commissaris.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee