Overslaan en naar de inhoud gaan

Maxeda wint SAP HANA Award

SAP heeft een wedstrijd onder klanten uitgeschreven, de SAP Real-time Enterprise Awards, om klanten suggesties te laten doen voor de inzet van de big data analytics appliance HANA in hun bedrijf. Winnaars krijgen hardware, software en ontwikkeltijd om de het idee te verwezenlijken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Effectievere kortingsacties

Doe-het-zelf-retailer Maxeda won de wedstrijd, met de businesscase voor het analyseren van de effectiviteit van kortingsacties. De Eindhovense halfgeleiderproducent NXP eindigde op de tweede plaats. Fabory, leverancier van bevestigingsproducten, werd derde. De inzendingen zijn beoordeeld door een jury die onder leiding stond van Christoph Kull, VP Sales EMEA, Business Analytics & Technology van SAP, op klantvriendelijkheid, time to market, TCO, ROI en innovatie.

Grote hoeveelheden data

Maxeda DIY Group wil met SAP HANA de kassadata van zijn winkelketens beter en sneller analyseren om zo te achterhalen welke promotieacties effectief zijn en welke niet. Wordt een product tijdens een kortingactie daadwerkelijk meer verkocht en worden er als gevolg van de actie ook andere producten verkocht? Deze vragen konden tot nu toe niet snel genoeg worden beantwoord omdat er een zeer grote hoeveel data voor geanalyseerd moet worden wat een grote inspanning vraagt en veel tijd kost.

Richard den Brok, leider van het vijfkoppige BI-team van Maxeda, is blij dat hij zijn businesscase met SAP HANA kan uitvoeren. Hij hoopt in één of twee maanden met het project te kunnen starten. Is de proef succesvol, hoopt hij SAP HANA voor Maxeda te kunnen implementeren: ‘Als minder effectieve kortingsacties dankzij HANA in de toekomst sneller worden ontdekt, hoeven wij deze acties niet te herhalen met bijkomende kosten.’ Volgens Den Brok gaat men er intern van uit dat 20 tot 25 procent van de kortingsacties effectiever kunnen worden aangepast op het koopgedrag van de klant.

HANA voor nieuwe business-scenario's

Oscar Trompé, HANA lead voor EMEA van SAP, is ingenomen met de voorstelde toepassingen van HANA waar de klanten mee zijn gekomen in het kader van de wedstrijd. “Klanten hebben goed begrepen dat HANA niet alleen maar gaat over snelheidswinst. Het gaat ook om de vertaalslag naar de organisatie. De winnende bedrijven laten zien dat ze een IT-platform willen leveren waar de business mee aan de slag kan om effectiever te worden. Deze nieuwe business-scenario’s zijn precies wat IT nodig heeft als je het mij vraagt.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in