Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips denkt aan EDP op Salesforce.com

Beide bedrijven maakten hun plannen gisteren bekend tijdens een perspresentatie in Amsterdam. Volgens CEO Informatics, Solutions & Services Jeroen Tas van Philips Healthcare, is ontwikkeling van software een logische stap in de verschuiving van levering van 'medische systemen' naar levering van 'medische oplossingen'. “In het verleden verkochten we een product in een doos, nu gaat het om oplossingen met meerdere producten of diensten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Dat betekent dat je een andere relatie krijgt met de consument. Die kun je doorlopend op meerdere, al dan niet samenhangende producten en diensten wijzen en hen daarin ook ondersteunen”, legt hij uit.

Haken en ogen

Traditioneel is relatiebeheer (CRM) vooral bedoeld voor verkoopondersteuning. Verkopers zien een geschiedenis van aankopen en contactmomenten. Philips denkt dit concept verder uit te kunnen werken richting patiëntenzorg. Dezelfde softwaretechnologie zou patiënten kunnen monitoren of herinneren aan hun medicijninname. "De stap naar een Elektrisch Patiëntendossier (EPD) lijkt daarmee niet ver weg meer. Daar zitten natuurlijk allerlei haken en ogen aan, maar helemaal uitsluiten willen we het niet”, vertelt Tas.

Philips en Salesforce hebben elkaar gevonden door tussenkomst van Renzo Taal, die sinds kort vicepresident Noord-Europa is voor het Amerikaanse bedrijf. In een 'eerder leven' werkte hij met Tas bij Philips. “Philips loopt vooruit met dit soort drastische veranderingen, maar we zien het ook bij andere bedrijven” oordeelt hij nu.

'No strings attached'

Salesforce' samenwerking met Philips is overigens niet exclusief, zelfs niet op het gebied van gezondheidszorg. Volgens Taal is het Salesforce' bedoeling meer horizontale toepassingen samen met partners te ontwikkelen: "Duidelijk is dat Salesforce een veel breder platform gaat worden dat volledige relationele bedrijfsprocessen zou kunnen ondersteunen. Volgens Salesforce topman Frank van Veenendaal kan daarbij ook worden gedacht aan oplossingen waarin klanten van Salesforce onderling informatie delen. Daarmee zou Salesforce.com theoretisch een databroker worden. “Dat heeft nu in elk geval nog geen prioriteit, bedrijven zijn vrij om hun gegevens te delen, maar wij faciliteren dat nog niet.”


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in