Philips denkt aan EDP op Salesforce.com
Dat betekent dat je een andere relatie krijgt met de consument. Die kun je doorlopend op meerdere, al dan niet samenhangende producten en diensten wijzen en hen daarin ook ondersteunen”, legt hij uit.
Haken en ogen
Traditioneel is relatiebeheer (CRM) vooral bedoeld voor verkoopondersteuning. Verkopers zien een geschiedenis van aankopen en contactmomenten. Philips denkt dit concept verder uit te kunnen werken richting patiëntenzorg. Dezelfde softwaretechnologie zou patiënten kunnen monitoren of herinneren aan hun medicijninname. "De stap naar een Elektrisch Patiëntendossier (EPD) lijkt daarmee niet ver weg meer. Daar zitten natuurlijk allerlei haken en ogen aan, maar helemaal uitsluiten willen we het niet”, vertelt Tas.
Philips en Salesforce hebben elkaar gevonden door tussenkomst van Renzo Taal, die sinds kort vicepresident Noord-Europa is voor het Amerikaanse bedrijf. In een 'eerder leven' werkte hij met Tas bij Philips. “Philips loopt vooruit met dit soort drastische veranderingen, maar we zien het ook bij andere bedrijven” oordeelt hij nu.
'No strings attached'
Salesforce' samenwerking met Philips is overigens niet exclusief, zelfs niet op het gebied van gezondheidszorg. Volgens Taal is het Salesforce' bedoeling meer horizontale toepassingen samen met partners te ontwikkelen: "Duidelijk is dat Salesforce een veel breder platform gaat worden dat volledige relationele bedrijfsprocessen zou kunnen ondersteunen. Volgens Salesforce topman Frank van Veenendaal kan daarbij ook worden gedacht aan oplossingen waarin klanten van Salesforce onderling informatie delen. Daarmee zou Salesforce.com theoretisch een databroker worden. “Dat heeft nu in elk geval nog geen prioriteit, bedrijven zijn vrij om hun gegevens te delen, maar wij faciliteren dat nog niet.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee