Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechtszaak tegen Twitter ingetrokken

La Russa, coach van de honkbalploeg St. Louis. Cardinals, heeft geen verklaring gegeven voor de beslissing. Maar het heeft er alle schijn van dat zijn juridisch adviseurs tot de conclusie zijn gekomen dat zijn kansen op succes klein waren. De beslissing van La Russa is een opsteker voor Twitter.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het schoot La Russa in het verkeerde keelgat dat de aanmeldprocedure van Twitter geen enkele controle uitoefent op de opgegeven identiteit. Het bedrijf heeft wel een procedure om tweets die onder valse naam zijn ingegeven te laten verwijderen, maar dan is het kwaad natuurlijk al geschied.

In het geval van La Russa twitterde iemand onder zijn naam na en verloren wedstrijd: ‘twee van de drie verloren, maar we zijn Chicago gelukkig uitgekomen zonder te rijden onder invloed en zonder dode pitchers’. Een weinig fijnzinnige opmerking aangezien in 2002 een pitcher van La Russa’s team na een hartstilstand kwam te overlijden in een hotelkamer in Chicago, en een reservepitcher in 2007 na overmatig drankgebruik omkwam bij een auto-ongeluk. La Russa zelf is overigens ook eens betrapt op rijden onder invloed.

Na een klacht van La Russa heeft Twitter het account - en de gewraakte opmerkingen - verwijderd. Daar deed het bedrijf drie weken plus een half uur over. Dat half uur had Twitter nog nodig nadat de aanzegging van de officiële aanklacht die La Russa na drie weken bij de rechtbank indiende, bij Twitter was bezorgd.

Het intrekken van de rechtszaak door La Russa – zonder tegenprestatie van de kant van Twitter - betekent dat Twitter van een belangrijk potentieel probleem is verlost. Als La Russa in een rechtszaak gelijk had gekregen, zou Twitter ongetwijfeld dure maatregelen hebben moeten nemen om de identiteit van twitteraars te controleren.

Dat La Russa het niet aandurft hierover te procederen, geeft aan dat Amerikaanse juristen denken dat Twitter niet verantwoordelijk is te stellen voor misbruik van iemands identiteit in tweets. Overigens werkt het bedrijf naar eigen zeggen al wel aan een tool dat namen van beroemdheden en merknamen moet herkennen, om dit soort problemen te voorkomen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in