Overslaan en naar de inhoud gaan

RFID kan winkelomzetten vergroten

Retailers die RFID breed inzetten, melden een omzettoename in de categorieën waar ze RFID op artikelniveau inzetten. Dit zou voornamelijk een gevolg zijn van het verminderde aantal ‘nee-verkopen’. Vergeleken met het gebruikelijke handmatig scannen van barcodes, maakt RFID het mogelijk balanstellingen tot 25 keer sneller uit te voeren.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Regelmatige, accurate balanstellingen verbeteren de voorraadnauwkeurigheid meestal met 20 tot 30 procent en een aantal retailers kan hiermee zelfs een voorraadnauwkeurigheid van 99 procent realiseren. Dit leidt tot tijdige en betrouwbare waarschuwingen als de voorraad krap dreig te worden. Op die manier kan het aantal nee-verkopen vaak met 15 tot 30 procent wordt verminderd. Dat concludeert Tyco Retail Solutions op basis van een door ChainLink uitgevoerd onderzoek.

Het onderzoeksrapport gaat onder meer in op overwegingen van retailers om RFID te implementeren en de manieren waarop ze de technologie gebruiken. RFID blijkt vooral te worden geïmplementeerd met het oog op voorraadbeheer. Retailers geven daarnaast wel aan dat RFID in de toekomst ook gebruikt zou kunnen worden voor diefstalpreventie.

Leren van fouten

Op zoek naar leerpunten vroegen de onderzoekers winkeliers of en waarom eerdere RFID-projecten on hold zijn gezet of zijn geannuleerd. Als belangrijkste oorzaken voor dergelijke RFID-missers kwamen naar voren:

  • gebrek aan goed gedefinieerde gebruikerscases,
  • gebrek aan ondersteuning bij de uitvoering,
  • andere prioriteiten die voorrang kregen.

Volgens het onderzoeksrapport ligt voor veel retailers de focus op producten met een ingewikkelde assortimentsstructuur, zoals mode-items, inkjetcartridges, bepaalde cosmetica, geuren en bepaalde sportartikelen. Al deze artikelen zijn er in veel verschillende variaties (maat, kleur en stijl) en retailers willen het liefst zoveel mogelijk varianten etaleren. Een hogere voorraadbeschikbaarheid op de winkelvloer zorgt uiteindelijk voor een stijging in omzet. RFID helpt de voorraadnauwkeurigheid verhogen en stimuleert de tijdige bijvulling, zodat deze omzetstijging ook mogelijk is.

'RFID is betrouwbaar geworden'

CEO Ann Grackin van ChainLink Research, brengt de toegenomen toepassing van RFID in winkels onder meer in verband met het ontstaan van een ecosysteem rond RFID: “De afgelopen jaren heeft de RFID-technologie grote stappen gemaakt. Er zijn normen opgesteld en de prijzen voor systemen en tags zijn gedaald. Bovendien is RFID veel betrouwbaarder geworden. Er zijn inmiddels software-applicaties beschikbaar die geïntegreerd kunnen worden in de IT-systemen van de retailer en die op winkelniveau erg gebruiksvriendelijk zijn. De technologie is verder ontwikkeld en er zijn meer ervaren implementatiepartners die bovendien meer ervaring hebben opgedaan met retail en integratie met bestaande systemen.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in