Overslaan en naar de inhoud gaan

Status-functie wordt WhatsApp's billboard

WhatsApp gaat zijn gebruikers reclames voorschotelen. Via de Status-functie worden gebruikers in de toekomst advertenties voorgeschoteld, zoals dat nu al gebeurt bij Instagram Stories. Dat zei WhatsApp-topman Chris Daniels.

Daniels deed de uitspraken volgens NDTV tegen Indiase media. WhatsApp-gebruikers bleven tot nu toe altijd gevrijwaard van reclames, maar daar lijkt met de uitspraken van Daniels dus op korte termijn een einde aan te komen. In het verleden vroeg WhatsApp nog wel een klein bedrag voor de app in de appstores, maar daar is de dienst op den duur van afgestapt.

Facebook-invloeden

De stap naar het tonen van advertenties kan in lijn worden gezien met de plannen die eigenaar Facebook heeft om van de berichtendienst een nieuwe melkkoe te maken. In augustus werd al bekend dat bedrijven die zakelijke WhatsApp-diensten gebruiken binnenkort moeten gaan betalen aan Facebook. Het tonen van advertenties in de Status-functie van de berichtendienst lijkt de volgende stap om op grote schaal inkomsten te genereren.

In potentie ligt hier een grote markt braak: WhatsApp brak in 2016 al door de grens van 1 miljard gebruikers en heeft nu 1,5 miljard actieve gebruikers per maand. Het vertonen van ads kan dus gelijk al rekenen op een groot aantal 'eyeballs'.

De oorspronkelijke oprichters van WhatsApp, Jan Koum en Brian Acton, verkochten hun bedrijf in 2014 voor 19 miljard dollar aan Facebook. Na de verkoop bleef het duo WhatsApp besturen, maar uiteindelijk dreef de macht van Facebook de beide oprichters toch naar de uitgang van de Facebook-campus. Zij zijn begin dit jaar opgestapt.

Verdienmodel

In 2016 verzekerden de oprichters van WhatsApp in een blog nog om niet over te gaan op het tonen van advertenties. “Natuurlijk vragen mensen zich nu af hoe we WhatsApp draaiende houden zonder contributies en of de aankondiging van vandaag betekent dat WhatsApp advertenties van derden zal gaan tonen. Het antwoord hierop is 'Nee' ”, zo verklaarden ze.

Ook Facebook-ceo Mark Zuckerberg verklaarde het verdienmodel van WhatsApp in de eerste jaren na de overname niet te veranderen. Maar die advertentie-loze tijden lijken met het vertrek van Koum en Acton en de uitlatingen van Daniels nu dus definitief voorbij.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in