Overslaan en naar de inhoud gaan

Uber-algoritme leidt tot ongewenste effecten in Sydney

Op tijden dat er veel vraag is naar taxi's, verhoogt Uber de prijzen van een taxirit. Dat moet meer chauffeurs de weg op lokken. En dat is ook goed voor mensen op zoek naar een taxi, en voor Uber zelf natuurlijk.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In Sydney ging leidde dat tot een situatie die Ubers imago geen goed deed. Zijn computeralgoritmes signaleerden een verhoogde vraag naar taxi's in het zakendistrict. Dat leidde tot een prijsverhoging met een factor 4 en minimumprijzen voor een ritje van 100 dollar. "Demand is of the charts", riep de Uber-app zijn chauffeursbestand toe. De aanleiding voor die vraag was echter van het type dat je de verdenking van misbruik op je laadt als je de tarieven verhoogt: in het zakendistrict is een gijzeling aan de gang in een café waarbij een onbekend aantal mensen is betrokken.

Directie Uber Australië greep meteen in

Toen het dankzij een publicatie in Mashable tot Uber Australia doordrong wat er aan de hand was, greep de directie meteen in. De prijzen werden verlaagd, en Uber doet gedurende de crisis afstand van zijn 20 procent commissie op ritten uit het centrum van Sydney. Wie het verhoogde tarief betaald heeft, kan zich per mail tot Uber wenden om het verschil terug te krijgen.

In New York had Uber in overleg met het stadsbestuur al maatregelen genomen om dit soort situaties te voorkomen. Daar worden prijsverhogingen tijdens crisissituaties en bij natuurrampen gemaximeerd op het op drie na hoogste tarief dat de afgelopen 60 dagen gold. Die regel geldt nu voor de gehele VS. Ook heeft Uber daar besloten om zijn commissie in dergelijke situaties aan het Rode Kruis te schenken.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in