Uber-algoritme leidt tot ongewenste effecten in Sydney
In Sydney ging leidde dat tot een situatie die Ubers imago geen goed deed. Zijn computeralgoritmes signaleerden een verhoogde vraag naar taxi's in het zakendistrict. Dat leidde tot een prijsverhoging met een factor 4 en minimumprijzen voor een ritje van 100 dollar. "Demand is of the charts", riep de Uber-app zijn chauffeursbestand toe. De aanleiding voor die vraag was echter van het type dat je de verdenking van misbruik op je laadt als je de tarieven verhoogt: in het zakendistrict is een gijzeling aan de gang in een café waarbij een onbekend aantal mensen is betrokken.
Directie Uber Australië greep meteen in
Toen het dankzij een publicatie in Mashable tot Uber Australia doordrong wat er aan de hand was, greep de directie meteen in. De prijzen werden verlaagd, en Uber doet gedurende de crisis afstand van zijn 20 procent commissie op ritten uit het centrum van Sydney. Wie het verhoogde tarief betaald heeft, kan zich per mail tot Uber wenden om het verschil terug te krijgen.
In New York had Uber in overleg met het stadsbestuur al maatregelen genomen om dit soort situaties te voorkomen. Daar worden prijsverhogingen tijdens crisissituaties en bij natuurrampen gemaximeerd op het op drie na hoogste tarief dat de afgelopen 60 dagen gold. Die regel geldt nu voor de gehele VS. Ook heeft Uber daar besloten om zijn commissie in dergelijke situaties aan het Rode Kruis te schenken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee