Windows 10, een uitlopende zaak
Terwijl het einde voor Windows 7 een duidelijke deadline is, die met rasse schreden nadert, is het overstapmoment voor Windows 10 veel minder klip en klaar. Natuurlijk, door liefhebbers van vooruitgang en gelovers in de productiviteitsclaims van Microsoft is het overstappen al gedaan. Voor anderen is het migratiemoment misschien wel ‘zo snel mogelijk’.
Twee keer per jaar
Voor beide categorieën gebruikers speelt er nog altijd een timer mee. Jawel, ook voor degenen die al over zijn op “een moderne desktop”. Maar meer natuurlijk voor zij die de grote sprong nog moeten wagen. Het feit is namelijk dat Windows 10 twee keer per kalenderjaar grote updates krijgt.
Deze halfjaarlijkse verbouwingen brengen dan nieuwe functionaliteit, waarmee haast valt te spreken van een nieuwe Windows-versie. Officieel echter is 10 “de laatste Windows-versie ooit”, zoals Microsoft bij de oorspronkelijke release heeft gesteld. Het is niet alleen qua functionaliteit een kwestie van bijblijven, maar ook qua ondersteuning. Elke halfjaarlijkse release heeft namelijk een eigen tijdsspanne voor de officiële support.
De sprong goed timen
Zakelijke gebruikers zien zich dus toch gefronteerd met een keuze welke Windows-release zij willen gaan gebruiken. Om díe versie van 10 dan te gebruiken voor testing, validatie, uitrol en uiteindelijk gebruik. Dat is een proces wat enige tijd in beslag kan nemen. Makkelijk meerdere maanden. Zeker bij grotere organisaties, met meerdere pc’s en meerdere - al dan niet eigen - applicaties aan front-end en vooral back-end.
Microsoft houdt hier rekening mee door voor zijn halfjaarlijkse grote updates geruime tijd support te bieden. Enterprise-contracten gaan hierin mee. Deze voorzieningen worden echter doorkruist door het recente en nog altijd voortdurende debacle met de herfst-release van vorig jaar. De door bugs geplaagde 1809-release van Windows 10 is nu namelijk nog steeds niet breed uitgerold naar consumenten.
Testers, consumenten, bedrijven
Normaliter brengt Microsoft zo’n herfst- of lente-release vooraf uit voor testers (de zogeheten Windows Insiders), waarna bugs worden gemeld en dan gefixt. Vervolgens komt de algemene release voor gewone gebruikers, en daarna volgen nog wel enkele bugfixes en kleinere updates.
Pas dáárna wordt op een gegeven moment het startschot voor zakelijk gebruik gegeven. Microsoft verklaart een herfst- of lente-release dan bedrijfsrijp, enkele maanden na de algemene release voor consumenten. Organisaties die over willen naar Windows 10 moeten nu dus wachten op 1809 óf bewust kiezen voor een voorgaande release. Beide scenario’s hebben zo hun nadelen.
Krap met 7 of krap met 10
In het eerste geval kan de migratie namelijk krap worden vanwege de naderende supportdeadline voor Windows 7. In het tweede geval kan de overstap naar de gekozen 10-release een kort leven zijn beschoren, doordat de support ervoor relatief snel afloopt.
Resultaat: gauw door met testing en validatie van een volgende 10-release, om díe dan op tijd uit te rollen en in gebruik te gaan nemen. Waarna dan op een gegeven moment de tijd weer aanbreekt om door te stomen naar testing, validatie, uitrol en ingebruikname van een volgende Windows 10-release.
Nummersoep
Natuurlijk hoeven zakelijke gebruikers zeker niet mee te gaan in het halfjaarlijkse tempo van Microsoft. Als dat al haalbaar zou zijn, is het maar de vraag of het betaalbaar of de moeite waard is. Echter, de bugs in 1809 en daardoor uitstel van die release geven in combinatie met de Windows 7-deadline een planningsprobleem voor het migreren.
Wachten op 1809? Of toch maar gaan voor voorganger 1803? Of het nog oudere 1709? Of de langste supportperiode willen en dus wachten op 1903? Om dan wel binnen een paar maanden de testing en validatie rond te moeten hebben; vóór het einde voor Windows 7. Timing is alles!
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee