Nederlandse eHealth is een lappendeken
Op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (Nictiz) nu een eerste verkenning van het veld gedaan.
Verwachtingen bijstellen
Uit de resultaten blijkt dat deskundigen vooral veel verwachten van zelfmanagement, maar dat patiënten de beschikbare tools nauwelijks gebruiken. Ook heerst er twijfel of eHealth de zorg op korte termijn wel efficiënter en betaalbaarder maakt. De verwachtingen moeten hier wellicht worden bijgesteld. Continuïteit en patiëntveiligheid worden vooral gewaarborgd door de uitwisseling van dossiers, maar 15% van de specialisten werkt nog met papier, en het elektronische systeem dat door de rest gebruikt wordt geeft in de helft van de gevallen geen interacties tussen medicijnen aan. Ook de toegankelijkheid kan nog veel beter: aan de helft van de huisartsen kan de patiënt via internet een vraag stellen, maar slechts een op de tien mensen weet dat.
Het Nictiz doet hierom 4 aanbevelingen:
- Geef meer bekendheid aan (bestaande) mogelijkheden van eHealth;
- Bevorder de elektronische informatie-overdracht tussen artsen;
- Geef patiënten inzage in hun medicatiedossier;
- Vergroot eHealthbewustzijn en deskundigheid onder artsen.
Het volledige rapport is hier te downloaden [PDF].
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee