1 op de 5 IT’ers ontvangt wel eens te weinig loon
Dat blijkt uit onderzoek van AFAS Software onder 1.127 werkende Nederlanders over het thema digitalisering en administratieve processen. Uit het onderzoek blijkt verder dat maar liefst 1 op de 5 IT’ers in loondienst wel eens te weinig loon heeft ontvangen van zijn of haar werkgever. Dat is overigens net iets minder dan het landelijk gemiddelde (22%). Op sectorniveau is het voornamelijk de zorg die er een potje van maakt: maar liefst een op de drie ondervraagden werkzaam in deze sector heeft weleens te weinig betaald gekregen. Ook de horeca scoort op dit vlak slecht.
Irritaties over declaraties
Te weinig uitbetaald loon zorgt natuurlijk voor behoorlijk wat irritaties, net als te laat uitbetaalde declaraties. 13 Procent van de respondenten vindt dat hun werkgever declaraties over het algemeen te laat uitbetaalt. Onder IT’ers is dit maar 10%.
Daarnaast vindt 22 procent van de werkende Nederlanders het invoeren van declaraties veel te ingewikkeld. Vooral in de zorg (28 procent) en in het onderwijs (35 procent) is de onvrede hierover groot. “Wanneer je kosten maakt voor je werk, dan moet je dit snel en gemakkelijk kunnen declareren. De technologie van tegenwoordig stelt bedrijven in staat om dit soort processen bijna volledig te automatiseren. Niet alleen zorgt dit voor aanzienlijke kostenbesparingen, maar helpt het ook eventuele ontevredenheid onder medewerkers te voorkomen”, licht Bart Grootveld, productmanager HRM & Payroll bij AFAS Software, toe.
Bij IT’ers vindt slechts 15% het indienen van declaraties te ingewikkeld. Dus òf IT’ers zijn hier bovengemiddeld handig in, of werkgevers van veel IT’ers hebben dit proces bovengemiddeld gebruiksvriendelijk ingericht.
Minder gemotiveerd
In totaal geeft bijna 3 op de 10 werkende Nederlanders aan minder gemotiveerd te raken door perikelen rondom loon en declaraties. “Het lijkt erop dat een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse werkgevers de salarisadministratie niet op orde heeft”, zegt Grootveld. “Dit heeft niet alleen directe, maar ook indirecte gevolgen voor de organisatie. Ongemotiveerde medewerkers zijn namelijk minder productief en dit kan leiden tot omzetverlies of andere voor een organisatie schadelijke zaken, zoals een negatieve werksfeer.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee