25 havo-scholen starten met praktijkgericht programma Technologie
De bedoeling is dat leerlingen aan de hand van realistische opdrachten ervaring opdoen met het bedrijfsleven en zo een "meer gemotiveerde keuze voor een vervolgopleiding" maken, vertelt Marc Janssen - medeoprichter van het Havoplatform, dat het vak ontwikkelde - aan Techniekpact.
"Bovendien zijn ze hiermee op een andere manier aan het werk, namelijk door iets te doen. Dat kan helpen de havo te verbeteren. Landelijk gezien is de havo de slechtst presterende opleiding, met relatief veel zwakke afdelingen, veel zittenblijvers in 4-havo en een laag eindexamencijfer. Havoleerlingen zijn intelligent, relatiegericht en willen denken en doen met elkaar verbinden. Dat hopen we met deze programma’s te bereiken."
Inhoud per regio
De opdrachten worden geleverd door externe opdrachtgevers en kunnen zowel binnen als buiten de school uitgevoerd worden. De exacte inhoud van het vak kan echter per regio veranderen, omdat de behoefte in iedere regio anders is. "Een school in Amsterdam zal het programma anders opzetten dan een school in een industriële omgeving."
DOE MEE AAN ONS SALARISONDERZOEK!
Hoeveel verdient de gemiddelde IT'er? Hoeveel last hebben IT'ers van de druk op de arbeidsmarkt? En in hoeverre zijn zij te spreken over de prestaties van recruiters die hen een baan aan proberen te bieden? AG Connect en Berenschot onderzoeken het in de 23e editie van het jaarlijkse salarisonderzoek.
Doe ook mee en maak kans op een Sonos Room SL-speaker of een masterclass van Nyenrode Business Universiteit en AG Connect!
Bij het vak hoort ook een examenprogramma, wat betekent dat havoleerlingen in leerjaar 4 en/of 5 een schoolexamen moeten doen rondom het vak, zo is te lezen in informatie van de SLO, dat de inhoud van de programma's ontwikkelde. De basis daarvan bestaat uit algemene praktijkgerichte vaardigheden, waarbij ook aandacht is voor het verbinden van theorie en praktijk, en voor het verbinden van de brede maatschappelijke contexten aan de opdrachten.
Kansen voor bedrijven
Volgens Janssen bieden de praktijkgerichte programma's ook kansen voor het technische bedrijfsleven. "Door je bedrijf open te stellen en leerlingen de kans te geven mee te lopen, breng je ze in contact met technologie en zien ze hoe mooi het is om in die sector te werken." Hij hoopt dan ook dat het beeld van leerlingen over technische werkvelden positiever wordt via de programma's.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee