45 procent van IT’ers ervaart werkdruk als (te) hoog
De IT-sector kampt al jaren met tekorten. Het UWV meldde vorig jaar nog dat ongeveer 7 op de 10 IT-vacatures moeilijk vervulbaar is. Die krapte eist zijn tol onder IT’ers, blijkt uit de jaarlijkse Salary Survey. 38 procent van de respondenten zegt een hoge werkdruk te ervaren en 7 procent ervaart de werkdruk zelfs als te hoog.
De belangrijkste reden voor die hoge werkdruk is onderbezetting doordat er te weinig collega’s zijn, aldus 67 procent van de respondenten. Daarnaast speelt volgens 47 procent een onrealistische planning een belangrijke rol bij het ontstaan van de hoge werkdruk. Andere oorzaken – zoals onduidelijke opdrachtomschrijvingen (29%) en een slechte werk-privébalans (18%) – volgen op flinke afstand.
Opvallend is dat de meerderheid van de IT’ers ondanks die hoge werkdruk en onderbezetting wel minder uren kan werken, mocht dat gewenst zijn. Maar liefst 59 procent van de respondenten geeft aan dat als er om minder uren gevraagd wordt, de kans groot is dat het ook wordt toegekend. Een veel kleinere groep zegt dat dit wel kan, maar lastig is. Volgens 18 procent past het werken van minder uren niet bij de bedrijfscultuur en bij 15 procent is dit lastig vanwege een tekort aan personeel.
Er is meer in het spel
De werkdruk lijkt dan ook met meer samen te hangen dan alleen een tekort aan IT’ers. Er lijkt bijvoorbeeld een correlatie te zijn tussen de ondersteuning vanuit HR en de ervaren werkdruk: hoe beter de ondersteuning vanuit HR is, hoe minder mensen de werkdruk als te hoog ervaren.
“Werkdruk is vooral ook een beleving. Hoe minder je je toegerust voelt voor de taken die je moet uitvoeren en/of de support die je vanuit de organisatie krijgt, hoe groter de kans dat je werkdruk als een probleem gaat ervaren”, legt Hans van der Spek, vanuit Berenschot verantwoordelijk voor het onderzoek, uit.
Salary Survey
Dit artikel is onderdeel van de resultaten van de 21e editie van de jaarlijkse Salary Survey van AG Connect en Berenschot. De komende tijd verschijnen er meer artikelen over het salarisonderzoek op AG Connect. Alle artikelen kun je hier lezen.
Zo ervaart 14 procent van de respondenten die de ondersteuning van HR onvoldoende vinden de werkdruk als te hoog. Van de mensen die de ondersteuning voldoende vinden, is dat ruim de helft minder: 6 procent. Bovendien geeft 65 procent van de mensen die de ondersteuning vanuit HR als goed beoordelen aan de werkdruk als normaal te ervaren, tegenover 37 procent van de mensen die de ondersteuning onvoldoende vinden.
Ook overuren kunnen een rol spelen. Nederlandse IT’ers draaien gemiddeld 2 overuren per week. Maar hoe meer overuren er wekelijks gemaakt worden, hoe hoger de werkdruk ervaren wordt. Bij 37 procent zijn overuren wel in voldoende mate te compenseren, maar bij wie dat niet het geval is, wordt de werkdruk ook als hoger ervaren.
Hoge werkdruk in security
De werkdruk verschilt bovendien per functie. Leidinggevenden ervaren vaker een (te) hoge werkdruk (55%) dan niet leidinggevenden (40%). Daarnaast geven security-specialisten met 14 procent het vaakst aan dat de werkdruk te hoog is, terwijl dit onder IT’ers die advies als primair aandachtsgebied hebben veel lager is (3%).
IT’ers met het aandachtsgebied beleid en kaderstelling vinden de werkdruk het vaakst hoog (49%). Ontwikkelaars beschouwen de werkdruk veelal als normaal (66%).
Geen nieuw werk gezocht
Dat IT’ers regelmatig een hoge werkdruk ervaren, is dus duidelijk. Maar dat leidt er lang niet altijd toe dat ze dan ook een andere werkgever gaan zoeken. Ongeveer een derde van de respondenten die de werkdruk als (te) hoog beschouwen zoekt niet actief naar ander werk. Mocht er echter een mooie kans voorbij komen, dan staan ze daar wel voor open. Net geen 4 procent van de IT’ers die de werkdruk te hoog vinden zoekt wel actief naar een andere werkgever.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee