5 tips om IT-toptalent aan te trekken
Het schrijven van een goede vacaturemelding is zeker zo ingewikkeld als het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Het heeft veel weg van het schrijven van een profiel op een datingsite, grapt Computerworld. Je zoekt als werkgever naar iemand die precies past op de behoeften van de organisatie. De droomkandidaat moet over de juiste vaardigheden en kennis beschikken, maar ook passen in de bedrijfscultuur. Ook moet de kandidaat liefst jarenlang verbonden willen blijven aan de organisatie.
Het blijkt vaak niet eenvoudig dat goed te verwoorden in de vacaturetekst.
Rona Borre, president en CEO van IT-recruiter Instant Technology geeft vijf tips in de publicatie:
- Geen algemene functietitels Functietitels als 'Ontwikkelaar' en 'Projectleider' zijn veel te vaag en kennen vele varianten. De titel moet dus veel specifieker zijn. Voorbeelden: 'Front -end en User Interface Developer' of 'Streaming Video Project Manager'
- Een scherpe taakomschrijving In de taakomschrijving moet duidelijk staan welke kennis en ervaring noodzakelijk is. Het moet uit de advertentie directe duidelijk zijn dat wanneer de essentiële kennis en ervaring ontbreekt, het geen zin heeft te reageren. Duidelijk apart daarvan moet de kennis en ervaring zijn vermeld die de kandidaat een voorsprong geeft op andere kandidaten.
- Geen nadruk op open deuren Het heeft geen zin te vragen om een 'harde werker' of een 'teamspeler'. Er is geen organisatie die zoekt naar iemand die de kantjes er afloopt of een hork in de sociale omgang. Vragen om dergelijke eigenschappen is zonde van de advertentieruimte en leidt af van waar het werkelijk om gaat.
- Duidelijkheid over cultuur Geef een duidelijk beeld van werkomstandigheden en de omgangsvormen binnen de organisatie. Benadruk wanneer de organisatie bekend staat om innovatie of het gebruik van toonaangevende technologie. Geef bijvoorbeeld ook aan of de organisatie werknemers aanmoedigt vrijwilligers of gemeenschapsactiviteiten te ontplooien. Noem ook nominaties in 'Beste organisatie om te werken'-verkiezingen.
- Gebruik alle relevante technologie die beschikbaar is Zet de gereedschappen in die aansluiten bij de verwachtingen van de doelgroepen. Zo geef een korte video vaak een betere indruk van de cultuur en de waarden binnen de onderneming dan een korte omschrijving. Zo kan ook de inzet van sociale media en meerwaarde bieden.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee