Arbeidsmarktpositie IT-bedrijven baart zorgen
Het scheelde maar weinig of de Imago Blauwdruk ICT Arbeidsmarkt van het Rotterdamse bureau Blauw Research was dit jaar voor het eerst in veertien jaar niet doorgegaan. Het animo onder IT-bedrijven voor het onderzoek was historisch laag, waardoor het niet rendabel uitgevoerd kon worden. Maar Blauw besloot zelf te investeren in het onderzoek, omdat het overtuigd is van de noodzaak en het geen hiaten wilde in de cijfers.
Volgens Marlies Kerklaan, manager van de afdeling Branding van Blauw Research, is het goed merkbaar dat IT-bedrijven al een tijdje de hand op de knip houden als het gaat om imago- en brandingcampagnes. Uit het onderzoek, dat binnenkort wordt gepubliceerd, blijkt dat de naamsbekendheid, het imago en de voorkeurspositie van veel IT-bedrijven een knauw heeft gekregen. Op de 25 aspecten die Blauw meet springen de IT-bedrijven als groep er alleen uit qua goede naam, carrièremogelijkheden en innovativiteit. Op de andere – waaronder niet onbelangrijke als arbeidsvoorwaarden, interessante functies, balans werk/privé en aansprekende cultuur – blijven de IT-bedrijven achter. Op een aantal aspecten zelfs ver achter.