België zet ban op online beschikbaarheid
Alleen in noodgevallen mag de werkgever een uitzondering maken op dit recht, schreef De Morgen vorig week. De werknemer mag alleen "nog buiten de normale arbeidstijd worden gecontacteerd wanneer het gaat om uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden, en waarbij actie vereist is die niet kan wachten tot de volgende arbeidsperiode."
Wanneer de ambtenaar ervoor kiest in vrije uren werkgerelateerde berichten of oproepen niet te bekijken of te beantwoorden, mogen daar volgens de nieuwe wet geen negatieve gevolgen aan kleven.
Volgens minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter is de maatregel nodig om bij de circa 65.000 ambtenaren overmatige werkstress en burn-out te voorkomen. Volgens de vakbond ACV is het een goede stap, maar is de regel voor velerlei interpretatie vatbaar. Zo is niet duidelijk wat verstaan wordt onder 'uitzonderlijke gevallen'. Dat is toch naar oordeel van de leidinggevende en daar gaat discussie over ontstaan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee