Blik op tech: Waar blijft digitale geletterdheid in het curriculum?
Digitale geletterdheid toevoegen aan de verplichte lesstof voor het primair en voortgezet onderwijs blijkt niet eenvoudig. De politiek moet eerst akkoord zijn en het onderwijsveld moet kerndoelen en eindtermen ontwikkelen en testen.
Na twee jaar voorbereiding kondigde toenmalig onderwijsminister Arie Slob op 9 juli 2021 aan dat het vak niet meer kan wachten. In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs wordt daarom digitale geletterdheid alvast geïntegreerd in andere vakken. “Zo leren leerlingen zowel digitale geletterdheid als de vakinhoud zelf. Bijvoorbeeld het reflecteren op de juridische en moreel-ethische aspecten van het gebruik van technologie bij maatschappijleer, of het computermodelleren bij biologie”, aldus SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, in reactie op vragen van AG Connect. Later volgt de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs (PO) en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. (VO).