De belangrijkste arbeidsmarkttrends van 2013
Dat stelden trendwatchers tijdens het Monster Year Event van carrièresite Monsterboard in EYE in Amsterdam. Human capital wordt de belangrijkste productiefactor van de toekomst. Kennis gaat een steeds grotere rol spelen en wie wil groeien als bedrijf moet daar nu al op inspelen.
Volgens de trendwatchers moeten bedrijven in 2013 een aantal dingen doen:
- Bedrijven moeten verder kijken dan Europa Het economisch machtscentrum verplaatst zich steeds meer van Europa naar de opkomende economieën in landen als Brazilië, Rusland, India en China. Daar wordt straks het geld verdiend. Willem Vermeend, oud-minister van SZW en momenteel als commissaris en internetondernemer actief in diverse bedrijven over de wereld, stelt dat bedrijven daar nu al op in moeten spelen door personeel aan te trekken dat verder kijkt dan Europa en dat de taal spreekt van het desbetreffende land. “Think global, act local. Waarom niet nu al Chineessprekende werknemers in huis halen?”
- Als je niet op internet wordt gevonden, besta je niet Je moet 24 uur per dag gevonden worden en ook nog eens aantrekkelijk worden gevonden, anders kost het je omzet. Dus zorg dat je website op orde is, volgens de modernste technologieën. En denk aan mobiel, want straks verloopt het merendeel van het internetverkeer via mobiel.
- Recruiters moet digitale experts zijn Onder digital recruitment worden alle digitale kanalen verstaan die een recruiter tot zijn beschikking heeft om kandidaten te vinden. Naast vacaturesites zijn dat nichesites, bedrijvensites, zoekmachines en natuurlijk Social Media. Jonathan Campbell, internationaal expert in Digital Recruitment: “Het gaat om de juiste mix. Wat al deze kanalen met elkaar gemeen hebben is dat ze meetbaar zijn. Een eigenschap die cruciaal is bij het maken van een goede recruitmentstrategie.” Campbell ziet Social Media als een marketingtool en database waar geen bedrijf omheen kan. “Het biedt een wereld aan kansen, waarvan vele zelfs tegen relatief lage kosten.”
- Innovatie is de motor van elk bedrijf Vermeend stelt dat bedrijven alleen overleven als ze voortdurend vernieuwen. Dat geldt voor alle bedrijven, want innovatie heeft niet alleen met technologie te maken, maar ook met diensten. Volgens Warren Hammond, CEO van Monster Benelux, is de noodzaak van verbetering een constante. “Of het nu slecht met de economie gaat of goed, altijd moet je de snelheid, de kwaliteit en de kosten van een proces proberen te verbeteren.”
- Geen leiders, maar inspirerende aanvoerders Wie wil innoveren en in wil spelen op digitalisering zal de nieuwe internetgeneratie moeten binnenhalen. Maar daarvoor moet je wel anders denken als organisatie, stelt Vermeend. “De nieuwe generatie wil zich kunnen ontwikkelen, wil dat privé en zakelijk door elkaar kunnen lopen en heeft een broertje dood aan hiërarchische leiders.” Vermeend gelooft meer in inspirerende aanvoerders die de medewerkers stimuleren. Zelf voortdurend investeren in deze nieuwe werknemers wordt de trend. Bang dat ze daarna gratis de deur uitlopen is hij niet. “Geef ze aandelen. Mijn ervaring is dat ze dat vaak leuker vinden dan een hoog salaris.”
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee