De ERP-specialist 2.0
Toen ERP populair werd in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, draaiden systemen nog on premise. Het was de tijd van ‘klassieke leveranciers’ als SAP, Oracle, Microsoft en Sage. ERP-specialisten werkten doorgaans met complexe systemen waar veel maatwerk voor nodig was om de bedrijfsprocessen in te voegen. De belofte was dat er daarna veel meer overzicht zou ontstaan en dat gegevens niet meer hoefden worden overgetikt. Maar in de praktijk viel dat tegen: de implementatie en inrichting was vaak complex, het kostte veel tijd, en regelmatig werden de beoogde budgetten fors overschreden. Met de komst van de cloud ontstonden er nieuwe bedrijfjes die ERP-systemen als dienst zijn gaan aanbieden. Het voordeel van deze aanpak is dat de implementatie niet meer hoeft, doordat het systeem al ergens in een clouddatacentrum draait en dat onderhoud om die reden ook niet meer ‘in huis’ hoeft te gebeuren. Daarnaast is er voor organisaties op die manier veel meer flexibiliteit (er kan snel worden op- en afgeschaald) en beloven veel ERP-as-a-serviceaanbieders meer modulariteit, waardoor systemen eenvoudiger zouden kunnen worden.