De juiste mix op de IT-afdeling: 3 tips
De ideale man-vrouw ratio in een team is volgens deze onderzoekers 60-40; dit leidt tot de hoogste loyaliteit, betrokkenheid en operationele marges. De vraag is hoe je ervoor zorgt dat IT-vacatures zowel mannen als vrouwen aanspreken, zodat jij die mix op jouw IT-afdeling ook kunt bereiken.
Eerder blogde ik al over waarom genderneutrale vacatureteksten zo belangrijk zijn en hoe je die teksten het beste schrijft. In deze blog geef ik drie tips voor het uitzetten van vacatures.
Tip 1: Gebruik neutrale woorden
De praktijk laat zien dat mannen aanslaan op termen als ‘sterke vaardigheden’ en ‘assertief’, terwijl vrouwen zich – bewust of onbewust – eerder aangesproken voelen door woorden als ‘verbinden’ en ‘prettige cultuur’. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van woorden waarmee je een van de twee groepen meer aanspreekt. Er zijn echter ook heel veel woorden die zowel mannen als vrouwen aanspreken, zoals ‘ambitieus’ en ‘professionele sfeer’. Door hier bewust op te letten bij het uitzetten van een vacature, is de kans groter dat zowel mannen als vrouwen reageren.
Tip 2: Vermijd populaire taal
Japke-d Bouma, columnist voor het NRC, laat zich in haar columns regelmatig uit over de populaire taal op de werkvloer en in vacatures. Zij classificeert ‘dynamische disrupter’ en ‘sourcing ninja’ als jeukwoorden. Het maakt de functieomschrijving onduidelijk, waardoor mensen besluiten niet te reageren. Naast het feit dat veel mensen zich ergeren aan dit soort taalgebruik – Japke-d is niet de enige die er jeuk van krijgt – zorgen woorden als ‘ninja’ en ‘super-hero’ er ook voor dat vrouwen zich niet aangesproken voelen. Hetzelfde geldt voor ‘guru’ en ‘hacker’. Oftewel: met dit soort termen bereik je niet de mix die je wenst op de werkvloer. Laat deze dus achterwege wanneer je een gebalanceerde man-vrouwverhouding nastreeft.
Tip 3: Onderbouw met praktijkvoorbeelden
Een goede manier om een vacature concreet te maken én om duidelijk te maken dat er zowel mannen als vrouwen welkom zijn, is het werken met praktijkvoorbeelden. Hierin kun je als organisatie zelf streven naar een mix van mannen en vrouwen aan het woord, zodat ook beide groepen zich aangesproken voelen. Laat bijvoorbeeld een Salesforce-consultant vertellen over zijn dag of laat een cybersecurityspecialist aan het woord over haar grootste succes in haar functie. Dit kan door middel van een korte quote of video onderaan de vacature. Door in de communicatie naar buiten een mix van mannen en vrouwen te laten zien, is de kans groter dat beiden bij jouw organisatie aan de slag willen.
Een optimale balans op de werkvloer tussen mannen en vrouwen zorgt voor betere resultaten en samenwerking; dat klinkt voor ieder bedrijf als muziek in de oren. Met bovenstaande tips zet je een stap in de goede richting van die juiste mix. Dit was de laatste blog in een serie over genderneutraal werven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee