Digitalisering ING leidt tot ontslaggolf IT'ers
De digitaliseringsslag moet resulteren in een alomvattende aanpak bij het digitaal bankieren, waardoor klanten van ING al hun bankzaken digitaal kunnen regelen en informatie direct beschikbaar zal zijn in alle kanalen. "In de huidige digitale wereld is verandering een constante factor. Klanten gebruiken verschillende kanalen om hun bankzaken te regelen. Ze verwachten te kunnen bankieren op de manier die zij willen, wanneer zij willen en op een consistente, betrouwbare, duidelijke en makkelijke manier. In deze omgeving moeten we onze dienstverlening continue verbeteren'', aldus topman Ralph Hamers van ING in een toelichting op het banenverlies.
Ook externe IT'ers waarschijnlijk de klos
Behalve de IT-afdeling raakt het banenverlies vooral de administratieve diensten en de callcenters bij het hoofdkantoor voor consumentenbankieren. "Er zal sprake zijn van een heel beperkt natuurlijk verloop'', aldus een woordvoerster. In verband met het banenverlies wordt een voorziening voor belastingen getroffen van 320 miljoen euro in het vierde kwartaal van dit jaar. Naast de 1700 ontslagen voor ING-medewerkers wordt overigens ook het aantal voltijdsbanen dat wordt vervuld door externe dienstverleners met circa 1075 verminderd.Of daar IT'ers bij zitten, en zo ja hoeveel, kon de woordvoerster van ING nog niet zeggen.
De ingrepen moeten volgens de bank leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 270 miljoen euro vanaf 2018. De vandaag aangekondigde maatregelen volgen op eerdere initiatieven uit 2011 en 2012. In de afgelopen jaren verdwenen al duizenden banen bij het financiële concern. Op dit moment werken er bij ING in Nederland zo'n 16.000 mensen, wereldwijd zijn dat er 53.000. Hamers zei dat het bedrijf zijn uiterste best zal doen om de betrokken werknemers te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee