Extra geld voor VMBO Techniek – maar niet voor ICT
In het regeerakkoord is afgesproken dat er voor techniekonderwijs 100 miljoen euro extra beschikbaar komt. Minister Arie Slob van Onderwijs maakt nu in een brief aan de Tweede Kamer de uitwerking daarvan bekend: dit jaar gaat het om 1500 euro extra per leerling in de beroepsgerichte leerwegen, in 2019 loopt dat op tot 3000 euro per leerling. Ook voor scholieren in de gemengde leerwegen komt er extra geld: dit jaar 750 euro en volgend jaar 1500 euro per leerling.
ICT valt buiten de boot
Opvallend is dat uit de brief blijkt dat er in beide schooljaren geen extra geld vrijkomt voor het profiel ‘Media, vormgeving en ICT’ in de bovenbouw van het VMBO. “Media, vormgeving en ICT (MVI) delen in deze fase nog niet mee in de middelen, omdat deze profielen al hoger bekostigd worden en ook niet zo’n grote inhaalslag te maken hebben”, schrijft minister Slob in zijn brief.
Het profiel Media, Vormgeving en ICT kan in de bovenbouw van het VMBO worden gekozen. Een verplicht vak hierbij is ‘Module 3: ICT’. Leerlingen moeten daarbij ook een aantal keuzevakken doen, zoals Netwerkbeheer, Game-design, Applicatieontwikkeling en Digitale Beveiliging.
Kwaliteit onderwijs staat onder druk
Minister Slob wil met de extra investering het techniekonderwijs stimuleren. In zijn brief wijst de minister erop dat de vraag naar goed opgeleid technisch personeel stijgt, maar dat steeds minder leerlingen kiezen voor een technische VMBO-richting. Ook staat de kwaliteit van de opleidingen onder druk door een dreigend docententekort. En dat terwijl de ontwikkelingen in de techniek snel gaan. Dit geldt zeker ook in de ICT.
"Met deze investering krijgen scholen meer lucht om verder te bouwen aan hun techniekaanbod." Dat aanbod moet in 2024 landelijk dekkend en toekomstbestendig zijn. Overal in het land moet VMBO-techniek bereikbaar zijn voor leerlingen. Scholen moeten daarvoor regionaal gaan samenwerken met elkaar en het bedrijfsleven. Als ze voor 1 april 2019 een goed plan indienen, kunnen ze ook extra geld krijgen voor de periode vanaf 2020.
Volgens Aïcha Lubbinge, woordvoerder van minister Slob, wil het ministerie niet voorschrijven over welke vakken en profielen de ingediende plannen moeten gaan. “Maar ICT valt hier uiteraard ook onder, dus als er goede plannen zijn voor na 2019: dien ze vooral in!”
Gedurfde keuzes
Vanaf schooljaar 2019/2020 gaan scholen in hun regio aan de slag met de gemaakte plannen. In vier jaar tijd zullen ze hun onderwijs zo moeten inrichten, dat er een goede balans wordt gevonden tussen de vraag vanuit de arbeidsmarkt en de onafwendbare daling van de leerlingenaantallen. “Daarvoor kan het nodig zijn scherpe en gedurfde keuzes te maken. Ook moeten regio’s verder kijken dan alleen de harde techniek, en gebruik maken van de mogelijkheden om andere profielen technologisch vorm te geven. Zo kan de basis worden gelegd om het techniekonderwijs in de toekomst te blijven vernieuwen”, schrijft Slob aan de Tweede Kamer.
De arbeidsmarkt staat te springen om goed geschoold technisch personeel en dat geldt zeker ook voor ICT’ers. Al hebben ICT’ers op mbo-niveau minder goede arbeidsmarktperspectieven en wordt er momenteel achter de schermen hard gesleuteld aan het curriculum van de mbo-ICT-opleidingen. Er is de laatste tijd veel kritiek geuit op het mbo-ICT-onderwijs.
Branchevereniging Nederland ICT laat in een reactei weten dat er meer aandacht moet komen voor digitalisering in het beroepsonderwijs in het algemeen, 'maar dat staat los van deze specifieke Kamerbrief'.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee