Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Cees Links

Kennis en vaardigheid. Mijn ervaring met frisse (of verse) mensen van de universiteit is: veel kennis, (absoluut!), barstensvol zelfvertrouwen (fantastisch!), maar vaardigheid: zeer beperkt... Bedrijven, zeker die in de ICT, zijn niet alleen op zoek naar kennis, eigenlijk is kennis slechts een basisvoorwaarde. Vaardigheid is waar het voor een groot gedeelte om draait, om kennis toepasbaar te maken. Kennis is behoorlijk fundamenteel en verandert traag via de banen van het voortschrijdend inzicht.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Maar vaardigheid is een veel dynamischer gebeuren, vooral in de ICT-wereld die zelf zo in beweging is. Noodzakelijke vaardigheden verouderen snel, en voortdurend leren hoort eigenlijk standaard bij een ICT'er, waarbij hopelijk goed teruggevallen kan worden op een dosis grondige fundamentele kennis, die het ook gemakkelijk maakt om nieuwe vaardigheden snel op te doen.

Zou een universiteit meer vaardigheden moeten trainen? Het zou kunnen, maar hier zijn twee problemen mee: de ICT-sector is tegenwoordig zo groot dat er heel veel verschillende vaardigheden zijn op heel veel verschillende toepassingsgebieden. En dat bovenop het feit dat deze vaardigheden snel veranderen.

Toch stemt dit wel verder tot nadenken… Eigenlijk betekent dit dat iemand na 22, of 24 jaar van zijn leven op een basisniveau zit om vaardigheden te gaan aanleren op het ICT vlak… Het geeft ook aan hoe complex technologie en “engineering” tegenwoordig zijn. En eigenlijk ook hoe ondoorgrondelijk en vervreemdend onze maatschappij aan het worden is. We hebben natuurlijk al totaal geen idee meer hoe onze auto werkt, of onze mobiel, of het internet. Complexe systemen die ontstaan zijn door het samenbundelen van al even complexe subsystemen, en waar eigenlijk niemand meer het totale overzicht van heeft. Soms moet je er maar niet te veel over nadenken!

Toch een mooie tijd dat we over dit soort zaken kunnen nadenken! Maar voor een afgestudeerde ICT-er betekent dit dat een afgeronde universitaire studie niet het einde van een leercurve is!

Om nog even terug te komen op kennis en vaardigheid. Met de kennis van onze afgestudeerde ICT'er zit het vaak wel goed dus, en de vaardigheid komt er ook wel, maar wat maakt dan het verschil en waarom schiet de ene starter snel door en raakt de ander snel vast? In de vele situaties waarin ik hiermee geconfronteerd wordt, heeft dit verschil vooral te maken met houding (“attitude”), of beter “beleving”. Een succesvolle ICT'er “beleeft” zijn job, en krijgt ervoor terug de voldoening van de creativiteit (het iets maken uit niets) in een unieke veelzijdige en dynamische omgeving!

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in