Het opvallendste nieuws voor Hans Nipshagen
In ons land doet bijvoorbeeld minder dan 1 procent van de scholen mee met de ‘Hour of Code’ en een landelijk examen Informatica bestaat in het voortgezet onderwijs niet eens.
De overheid en de scholen moeten veel meer aandacht besteden aan het opbouwen van programmeerkennis bij kinderen. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen programmeur moet worden. Maar door de basics van het programmeren te leren, krijgen leerlingen wel veel beter inzicht in de manier waarop apps en besturingssystemen werken. En dat is absoluut iets dat ze nodig hebben in hun professionele carrière. Zelf heb ik ooit de programmeertaal Pascal geleerd. Dat betekent niet dat ik nu zelf mooie applicaties kan programmeren, maar ik weet daardoor wel welke logische stappen er nodig zijn om met allerlei toepassingen tot een bepaald eindresultaat te komen.
Nederland loopt achter op het gebied van programmeeronderwijs. Er zijn wel wat initiatieven om kinderen te leren programmeren, maar dan moet je goed zoeken. Het is aan de overheid, de scholen, maar ook aan het bedrijfsleven om daar nu echt wat aan te gaan doen. Want er zijn duidelijke signalen dat er een enorm tekort begint te ontstaan aan mensen met de nodige ICT-kennis, in vrijwel alle sectoren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee