IT’ers verleiden(d) op de dansvloer
De bedoeling was een nieuw platform te bieden aan recruiters en hoogopgeleiden waar onderling genetwerkt kan worden en mensen geholpen worden een volgende stap in hun carrière te maken. Organisator Rob van Elburg: “De meeste jonge ervaren hoogopgeleiden hebben geen zin meer in banenbeurzen maar gaan nog wel graag uit. Daarnaast, in een tijd van grote schaarste aan goede IT’ers die willen switchen, kun je als bedrijf of recruiter jezelf het best onderscheiden door nieuwe wervingsmethoden aan te boren.”
De avond is goed bezocht. Sommigen hebben bij de ingang een button gekozen om aan te geven waarom ze hier zijn: ‘Head to Hunt’ is potentieel werkzoekend, mensen met ‘JOB$’ bieden baanmogelijkheden. De meeste gasten zijn echter incognito om gezellig te feesten. Toch zijn er ook recruiters die wel actief bezig zijn. De ene groep zit in straalwitte shirts polaroids te schieten en stoppen die in reclamelijstjes. Een ander bedrijf gooit vrouwen in een sexy bijkostuum in de strijd om enquêtes af te nemen.
Dat er tekorten zijn, merken werkende IT’ers zelf dagelijks. In een relatief rustigere kleine zaal waar popmuziek wordt gedraaid en een loungebed is neergezet, staat Melle van der Klip, IT-teamleider bij communicatietechnologiebedrijf Koninklijke Johan Enschede: “Op dit moment valt het wel mee, daar ik al mijn cv’s op internet weg heb gehaald. Maar toen ik anderhalf, twee jaar geleden net zoekende af was, werd ik vaak dagelijks gebeld. Dat werd op een gegeven moment vervelend. Het heeft op dit moment niet zoveel zin mij te recruiten. Ik zit prima op mijn stek en heb de positie waar ik wilde zijn. Ik ben hier dan ook vooral om te feesten.”