Jobhoppen komt weer in beeld
De vraag is hoe lang werkgevers de hand nog op de knip weten te houden. Veel IT’ers zien er dit jaar het liefst meer geld bijkomen. En 80 procent verandert zonder blikken of blozen van werkgever, als ze een aannemelijk bod krijgen. En dat het begint te kraken, blijkt wel uit de omzetdaling bij Ordina, het eerste kwartaal. Oorzaak: gebrek aan personeel. En Ordina is niet de enige werkgever die worstelt om de personele IT-bezetting op peil te krijgen.
Hoewel het alweer een tijdje geleden is, heeft de IT-branche nog levendige herinneringen aan de gevolgen van een oververhitte arbeidsmarkt. Op het hoogtepunt van de gekte eind vorige eeuw, werden sollicitatiegesprekken gevoerd in autoshowrooms en werd jobhoppen het voornaamste carrièrepad van ambitieuze IT’ers.
Naar dat soort excessen moet je niet terug verlangen. Op korte termijn is dat leuk voor salarissen, op iets langere termijn krijgt dat een boemerangeffect. Projecten worden onbeheersbaar, kosten lopen op en opdrachtgevers worden kopschuw.
IT-werkgevers proberen salarisstijgingen te voorkomen door in te zetten op secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat heeft slechts beperkte potentie wanneer het aanbod structureel achterblijft. IT-opleidingen trekken al jaren te weinig studenten. Dat lijkt verwonderlijk voor een zo dynamische en bepalende sector, waar de salarissen in de regel beginnen bij modaal. Maar bij de studiekeuze zullen velen zich – al of niet ingefluisterd door hun ouders – laten leiden door de herinnering aan de IT-sector als uitvinder van de wegwerpmedewerker. Outsourcing en offshoring bepaalden nog maar kort geleden het nieuws. Ook creëert de tomeloze ontwikkeling doodlopende straten zonder toekomstperspectief.
De IT-sector zou meer moeten – en kúnnen – doen om het imago te verbeteren. Eén methode ligt voor het grijpen. Zo’n 8000 IT’ers zijn werkloos, omdat naar hun competenties nu net wat minder vraag is. Met een gerichte campagne om dat aantal fors terug te dringen, zou de sector twee vliegen in één klap slaan: het vermindert de tekorten én de sector bouwt aan een imago dat het echt om zijn werknemers geeft. Dat is meer werk dan een viswedstrijd in een overbeviste visvijver. Maar het is wel een aanpak met toekomst.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee