'Kleuters kunnen al best leren programmeren'
Wie echt wil leren programmeren - dus computercode leren begrijpen en toepassen - moet eerst leren computationeel denken. Wie dat kan, heeft de conceptuele kennis en de mentale basisvaardigheden om computerinstructies te bedenken en te doorgronden. Open Universiteit-onderzoeker Nardie Fanchamps en Marie Zapata-Cáceres van Rey Juan Carlos ontdekten dat juist dat computationeel denken al best jong aangeleerd kan worden, zo schrijft de Open Universiteit op haar website.
De onderzoekers gingen hiervoor naar een basisschool, waar ze vier- en vijfjarige kinderen een test voor beginnend computationeel denken lieten maken. In zo'n test worden kinderen gevraagd om reeksen instructies te koppelen aan een visuele taak.
Daarna mocht een deel van de kinderen in paren oefenen met één van twee verschillende programmeerbare, educatieve robots. Die robots kunnen aan de hand van kaarten met visuele programmeerinstructies geprogrammeerd worden, waardoor kinderen basisprogrammeerconcepten als de 'als-dan-instructie' en de 'geneste loop' aanleren. De onderzoekers namen de test na vijf sessies van een half uur opnieuw af. Ook werden de kinderen geobserveerd en werden er interviews met ze afgenomen.
Programmeerconcepten eigen gemaakt
Uit de tests bleek volgens de onderzoekers dat het computationeel denkvermogen van de kinderen na de sessies met de robots duidelijk gestegen was. De kinderen hadden zich niet alleen specifieke programmeerconcepten eigengemaakt, maar waren ook erg gemotiveerd om te oefenen met programmeren. Wel bleek dat sommige programmeerconcepten voor vierjarigen nog wat te hoog gegrepen waren, in vergelijking met de vijfjarigen. Daarom stellen de onderzoekers voor om een speciale test te maken voor deze leeftijdsgroep.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee