'Leerlijn' voor computationeel denken in Basisonderwijs
Ingebed in bestaande vakken
Naar verwachting wordt het steeds belangrijker om goed met computers om te kunnen gaan en dat vereist een andere manier van denken. Met de leerlijn leren kinderen bijvoorbeeld complexe problemen oplossen door ze op te delen in kleine stukjes, zoals software ook vaak werkt. Vaak hoeft er niet eens een computer aan te pas hoeft te komen om de leerlingen hiermee te laten oefenen. Zo wordt het voor scholen en leraren onder meer mogelijk programmeren ingebed in bestaande vakken als taal en rekenen aan te bieden. "Op die manier kunnen alle leerlingen ervan profiteren en hoeven scholen niet nog een extra vak te geven'', aldus vicevoorzitter Simone Walvisch van de PO-Raad. Er gebeurt al veel, maar scholen bieden programmeren nu vooral ad hoc aan, bijvoorbeeld als buitenschoolse activiteit en voor een selecte groep leerlingen.
Geen lesmethode
De PO-raad benadrukt dat een leerlijn geen lesmethode is: "Het is een uitwerking van de kerndoelen die door het ministerie van Onderwijs zijn opgesteld voor diverse vakken. Kerndoelen zijn streefdoelen die aangeven waarop basisscholen zich moeten richten bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Alle scholen moeten zich daaraan houden. Ze mogen wel zelf bepalen hoe die kerndoelen binnen bereik komen. Het staat scholen dan ook vrij of ze de leerlijn programmeren wel of niet gebruiken."
1,5 miljoen leerlingen
De PO-Raad is de sectororganisatie voor het primair onderwijs. Daartoe behoren het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. De sector telt ruim 7000 scholen en 1,5 miljoen leerlingen. Kennisnet is de ICT-partner van de PO-Raad. Samen werken zij aan het programma Slimmer leren met ICT, met als doel scholen helpen bij de inzet van ICT om leerlingen meer op maat les te geven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee