Moderner curriculum
We kunnen er niet omheen: technologie verandert onze samenleving. Dat vraagt vindingrijkheid om met technologische kennis bij te dragen aan een slimmere, betere en menselijkere wereld. Een mooi doel, waarvoor specifieke kennis is vereist. Ik signaleer dat het verschil tussen wat de economie vraagt en het onderwijs biedt, slechts langzaam kleiner wordt. Kijkend naar mijn eigen schoolgaande kinderen merk ik dat in hun opleidingen weinig aandacht is voor digitale ontwikkelingen, zoals programmeren. Maar ook het ontwikkelen van andere 21-eeuwse vaardigheden – oog hebben voor de maatschappij, samenwerken in teams, in korte tijd resultaat leren behalen en innovatie tot stand brengen – blijft achter bij wat de maatschappij nodig heeft.
Er zijn in Nederland gelukkig diverse initiatieven buiten het curriculum die leerlingen de gelegenheid geven kennis te maken met diverse aspecten van digitalisering en het werken aan 21-eeuwse vaardigheden. Toch wil ik vooral pleiten voor het inpassen van meer innovatie, technologie en programmeren binnen het curriculum van het onderwijs. En als daar nu geen plaats voor is, moet dat wellicht ten koste gaan van andere vakken. Anders ontstaan er op termijn echt problemen, zoals een flinke mismatch op de arbeidsmarkt en onvoldoende kracht om de samenleving te bieden wat nodig is.
Met de Raspberry Pi Competitie – waarin 26 schoolteams met behulp van een kleine computer een uitvinding bedenken om het welzijn van mensen te verbeteren – gaan we dat maatschappelijk probleem niet oplossen. Maar we laten leerlingen van mbo/vmbo/mavo/havo wel kennismaken met innovatief denken en maken ze enthousiast voor nieuwe skills. En hopelijk inspireren we hen daarmee, zodat ze straks met hun technologische kennis kunnen bijdragen aan oplossingen voor de uitdagingen van de veranderende samenleving. Of geven we hen net dat zetje om verder te studeren, om met technologische kennis straks hun mannetje te staan in de wereld. Het is een competitie die voor de leerlingen leuk is, maar we willen daar tegelijkertijd het signaal mee afgeven dat ontwikkeling van technologische knowhow bittere noodzaak is.
Het is voor onze maatschappij en voor onze kinderen belangrijk dat we bewegen naar meer toekomstbestendig onderwijs. Naar een studieaanbod dat goed aansluit op de arbeidsmarkt. Dat moet verankerd worden in een modern curriculum, waardoor de Raspberry Pi Competitie straks niet meer als bijzonder wordt gezien, maar als een uitvloeisel van modern onderwijs.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee