Nederland scoort goed met digitaal onderwijs
Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus. Onderaan de lijst staan België, Polen, Tsjechië, Roemenië, Griekenland en Italië. Duitsland is hekkensluiter, aldus CEPS in de online gepubliceerde Index of Readiness for Digital Lifelong Learning (IRDLL). Het rapport waarin deze ranglijst voorkomt, is een samenwerking tussen de Jobs & Skills Unit van CEPS en het 'Grow with Google' initiatief van internetgigant Google.
Geografie en lotsbepaling
De resultaten van de meeste landen in de top zes (Estland tot en met Cyprus) worden in het CEPS-rapport "niet verbazingwekkend" genoemd. "Aangezien Noord-Westerse landen meestal zeer goed presteren in een diversiteit aan Europese ranglijsten, gezien factoren als politieke instituten en economisch presteren", aldus de auteurs van het rapport. Stabiele politieke instituten en gunstige economische resultaten hebben volgens CEPS een waarschijnlijke (positieve) invloer op de 'readiness' voor digitaal leren.
Uitzondering daarbij is Luxemburg, stipt CEPS aan. Dat kleine land is in Europa het meest welvarende land per hoofd van de bevolking, maar scoort niet altijd goed op ranglijsten voor innovatie. De nummers vijf en zes, Malta en Cyprus, vormen een verrassing als zeer kleine Zuidelijke EU-lidstaten. Zij tonen aan dat geografie niet per sé lotsbepalend is, aldus CEPS.
Nederlands topbeleid
De drie toplanden (Estland, Nederland en Finland) kennen een overheidsbeleid dat digitaal leren aanmoedigt en een bevolking die goed met computers overweg kan, aldus het rapport. Nederland wordt daarin geprezen om zijn "excellente instituties" en beleid rond digitaal leren. De onderzoekers hebben gekeken naar zaken als onlineprogrammeerlessen, het gebruik van games in de klas en ‘leven lang leren’.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee