Nederlands start-up in e-coaching slaat vleugels uit
Voor de bouw van een online platform dat ondersteuning biedt bij stress- en burn-out-klachten door de snel veranderende werkomgeving heeft WOOSH5 onlangs extra geld opgehaald bij een aantal angel investors, onder wie Willem Middelkoop. De zakenman nam een belang van 10 procent in het e-coachingsplatform. De start-up verwacht dat de omzet in 2020 kan groeien naar een half miljoen euro met een positieve EBITDA.
Het bedrijf is daarnaast in gesprek met een aantal Venture Capitalisten in de Verenigde Staten voor een volgende financieringsronde. “Daarbij hopen we de komende twaalf maanden enkele miljoenen extra op te halen om de mondiale uitbouw verder te financieren”, licht medeoprichter Yolanda Buchel toe. Nederlandse klanten zijn onder meer ING, Heineken en Movares.
Nieuwe technologie zorgt ervoor dat iedereen altijd bereikbaar is, wat stress op kan leveren. Klachten ontstaan vooral bij millenials. Onlangs gaf 75 procent van deze groep aan last te hebben van dergelijke stressklachten. “Daarom zoeken steeds meer bedrijven naar oplossingen om hun personeel te kunnen ondersteunen. E-coaching is daarbij het nieuwe toverwoord. Wij geloven dat technologie ook kansen biedt en kan helpen om de mentale fitheid van mensen te vergroten.”, vertelt Buchel.
Tweetalig platform
WOOSH5 heeft de afgelopen jaren een tweetalig platform ontwikkeld dat individuele e-coaching biedt voor mensen op de werkvloer. De focus ligt daarbij op het ontwikkelen van de veerkracht met behulp van dagelijkse oefeningen. Coaching vindt plaats via video en e-mail. Volgens de oprichters is vooral bij grotere en complexe organisaties veel behoefte aan een dergelijk product. Maar ook universiteiten en hogescholen hebben al belangstelling getoond.
Washington en Singapore
WOOSH5 heeft inmiddels al de overstap naar de VS gemaakt. “Met name Amerikaanse millennials hebben last van prestatiedruk, faalangst en eenzaamheid. Tegelijkertijd staan juist de Amerikanen open voor dit soort innovaties”, vertelt Nicole van Baardwijk, die het bedrijf sinds 2018 vanuit Houston leidt. WOOSH5 is een partnership aangegaan met tech-incubator Kiwtech in Washington. Hun softwareontwikkelaars helpen WOOSH5 om het platform mondiaal uit te rollen.
Daarnaast heeft de Nederlandse start-up onlangs een licentieovereenkomst afgesloten in Singapore. Ondernemer Hock Lye Chan: “WOOSH5 is het eerste platform dat technologie inzet om e-coaching te personaliseren. Dat is hard nodig met alle economische en sociale ontwikkelingen die hier in Azië gaande zijn.”
Van Baardwijk stelt dat coaching doorgaans duur is en in de praktijk vooral weggelegd voor de top van een bedrijf. “Met ons platform is coaching betaalbaar geworden voor alle medewerkers. Wij hebben ruim tweehonderd wetenschappelijk onderlegde oefeningen ontwikkeld, gebaseerd op de psychologie en neurologie. Je moet ons zien als een digitale ‘mental gym’ die deelnemers op laagdrempelige wijze tools aanreikt om sterker in het leven te staan.”
Bedrijven sluiten een abonnement af voor hun werknemersbestand, of een deel daarvan. Het aantal medewerkers dat zij op het platform toe willen laten bepaalt de prijs: hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe lager het bedrag per medewerker.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee