‘Pak techniek in basisonderwijs gezamenlijk aan’
Volgens André van der Leest, voorzitter van TechniekTalent.nu wordt het onderwijs momenteel overstelpt met vele – goedbedoelde – initiatieven om het animo onder scholieren te vergroten. “We moeten focus aanbrengen en keuzes gaan maken. Goede initiatieven bundelen en op een effectieve manier aanbieden. Ik merk dat steeds meer de behoefte ontstaat om samen op trekken, om een coalitie te vormen om het techniekonderwijs de ‘boost’ te geven waar het technisch bedrijfsleven met klem om vraagt.”
Valse prikkels
Volgens Van der Leest zitten er ‘valse prikkels’ in het onderwijssysteem, die ervoor zorgen dat kinderen juist niet voor techniek kiezen. Zo discrimineert de Cito-toets alleen op taal en rekenen, wat volgens hem een onvolledig beeld geeft. Ook constateert Van der Leest dat de keuze voor vervolgonderwijs vooral gebaseerd is op schoolkeuze en niet op arbeidsmarktperspectief. “Bovendien staat techniek wel al jaren in de kerndoelen, maar er is geen verplichting in het curriculum van het basisonderwijs. Misschien moeten we van die vrijblijvendheid af.”
Tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) hebben zich bijna 2500 geïnteresseerden aangemeld bij TechniekTalent.nu. Daarnaast loopt er een aantal proefprojecten rond de techniekcoaches, die scholen in het basisonderwijs begeleiden om techniek in het onderwijsaanbod te verankeren. De coaches maken gebruik van de techniekscan, een digitale vragenlijst die inzicht geeft in de situatie van het techniekonderwijs op een school en adviezen geeft over de vervolgstappen voor scholen. Van Leest: “De website met daarop de scan is in de eerste week na introductie al 3333 keer bezocht. Dat is een heel mooi begin.”
Techniek in je DNA komt tot leven als het gestimuleerd wordt
Een van de bedrijven die betrokken zijn bij TechniekTalent.nu is Ziggo. “Wij onderhouden al jaren intensief contact met middelbare en hogere technische scholen. Tot nu toe richtten we ons niet op basisscholen. Toch zou het goed zijn als technische bedrijven het als hun missie zien om jongeren vanaf tien jaar voor techniek te interesseren”, zegt Hein van Schooten, Systeem Specialist bij Ziggo. Hij stelt dat als techniek in je DNA zit, dit vanzelf tot leven komt wanneer het gestimuleerd wordt.
Kinderen zouden volgens Van Schooten al zo vroeg mogelijk die prikkel moeten krijgen. “Binnen de techniek heb je al een grote voorsprong als je er op de basisschool mee begint. Bedrijven kunnen leerkrachten ondersteunen met leskisten waarmee ze snel en concreet aan de slag kunnen. Je zult techniek toch eerst moeten aanbieden om kinderen ervoor te interesseren. Dan zal blijken dat kinderen die geen bolleboos lijken als het om leren gaat, zichzelf ineens overstijgen wanneer ze met hun handen gaan werken.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee