Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media nauwelijks gebruikt door werkzoekenden

Social media worden door slechts 8 procent van de Nederlandse professionals gebruikt om zich te presenteren aan potentiële werkgevers. 20 tot 29-jarigen maken er iets vaker gebruik van, al blijft het gebruik van social media met slechts 10 procent minder interessant dan directe manieren van solliciteren. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group, waar per kwartaal 5000 personen voor worden ondervraagd.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Traditionele methodieken blijven populair

”Er wordt flink ingezet op nieuwe media om werklozen en werkzoekenden in beeld te brengen bij werkgevers”, aldus Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group. “Wanneer we echter inzoomen op de methodieken die de voorkeur genieten, zien we dat werknemers en werkgevers overwegend de traditionelere methodieken gebruiken om elkaar te vinden. Belangrijk is dat werkzoekenden deze methodieken niet vergeten als ze in beeld willen komen bij de werkgever waar zij graag willen gaan werken."

Netwerk nog niet overal goed ingezet

Bijna de helft van de Nederlandse professionals (45 procent) geeft de voorkeur aan het sturen van een gerichte sollicitatie naar bedrijven waar ze willen werken, gevolgd door een open sollicitatie, met 44 procent. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in. Zzp’ers gebruiken hun netwerk veel vaker om in contact te komen met bedrijven: 44 procent van de ondervraagde zelfstandigen zegt dit te doen bij de zoektocht naar een baan of opdracht. Daarnaast maken Nederlanders met een hogere opleiding, meer gebruik van hun eigen netwerk dan Nederlanders met een lager opleidingsniveau.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in