Social media nauwelijks gebruikt door werkzoekenden
Traditionele methodieken blijven populair
”Er wordt flink ingezet op nieuwe media om werklozen en werkzoekenden in beeld te brengen bij werkgevers”, aldus Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group. “Wanneer we echter inzoomen op de methodieken die de voorkeur genieten, zien we dat werknemers en werkgevers overwegend de traditionelere methodieken gebruiken om elkaar te vinden. Belangrijk is dat werkzoekenden deze methodieken niet vergeten als ze in beeld willen komen bij de werkgever waar zij graag willen gaan werken."
Netwerk nog niet overal goed ingezet
Bijna de helft van de Nederlandse professionals (45 procent) geeft de voorkeur aan het sturen van een gerichte sollicitatie naar bedrijven waar ze willen werken, gevolgd door een open sollicitatie, met 44 procent. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in. Zzp’ers gebruiken hun netwerk veel vaker om in contact te komen met bedrijven: 44 procent van de ondervraagde zelfstandigen zegt dit te doen bij de zoektocht naar een baan of opdracht. Daarnaast maken Nederlanders met een hogere opleiding, meer gebruik van hun eigen netwerk dan Nederlanders met een lager opleidingsniveau.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee