Overslaan en naar de inhoud gaan

UWV: veel vraag naar cloud- en securityspecialisten

De vraag naar cloud- en securityspecialisten is door de coronacrisis flink toegenomen. Dat blijkt uit een inventarisatie van het UWV van acute tekorten en overschotten in diverse sectoren. Technisch geschoold personeel blijft dan ook in trek, maar er is voor lang niet alle IT'ers werk in overvloed.
Cloud
© CC0/Pixabay License
CC0/Pixabay License

Een groot deel van Nederland werkt nog altijd thuis, waardoor bedrijven die remote-diensten aanbieden het nog altijd drukker hebben dan normaal. Dat is dan ook een sector waar veel vraag is naar personeel. Die vraag bestaat met name uit professionals met kennis van cloud-toepassingen, maar ook uit security-specialisten die het thuiswerken zo goed en veilig mogelijk kunnen faciliteren. Maar dergelijke professionals waren ook voor de crisis al moeilijk te vinden.

Tegelijkertijd zijn er een aantal functiegebieden waar het minder voorspoedig loopt. Zeker de flexibele schil heeft het volgens het UWV moeilijk. Opdrachten van een deel van de gedetacheerde IT'ers en zzp'ers worden niet verlengd of opgezegd. Het vinden van nieuwe opdrachten kan bovendien lastig zijn. En ook IT-consultancybedrijven hebben minder klussen dan gebruikelijk, signaleert het UWV. 

Veel vacatures, weinig werving

Opvallend is dat er nog altijd veel vacatures blijven voor IT'ers, maar dat de werving bij veel IT-bedrijven on hold staat. Dit geldt overigens niet voor bedrijven waar vergrijzing een rol speelt of waar een tekort is aan belangrijke functies. Daar loopt de werving wel gewoon door.

Ook worden IT-leerwerktrajecten langzaamaan weer opgepakt. Maar het blijft lastig om werkgevers te vinden met een baangarantie of -intentie. Junioren en zij-instromers kunnen het daardoor lastig hebben op de markt. 

Daarmee wijkt het beeld weinig af van de eerste inventarisatie van het UWV in april. Ook toen constateerde de organisatie dat de vraag naar junioren en zij-instromers afnam, evenals het werk voor gedetacheerde IT'ers. Destijds waren er echter flinke tekorten op supportdesks, waar nu niet meer over gesproken wordt. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in