Vraag en aanbod
Dat verandert de komende jaren niet. De vraag naar e-skills in alle sectoren is op het ogenblik niet in te vullen en blijft onverminderd hoog. Daarnaast is de omloopsnelheid van IT-functies nog steeds aan het toenemen. Gartner spreekt in zijn Predictions 2017 van rollen als ‘IoT architect’, ‘Capacity and resource optimizer’ en ‘Broker and provider manager’.
Het ontstaan van dit soort nieuwe functies maakt het bij elkaar brengen van vraag en aanbod niet eenvoudiger. Bedrijven wisten en weten nog steeds niet goed welke IT-vaardigheid ze zoeken. Tegelijkertijd hebben IT’ers steeds minder zicht op hun eigen in de jaren ontwikkelde kennis en kunde. Daarnaast zijn er steeds meer mensen die zichzelf nooit als IT’er zullen bestempelen, maar die inmiddels wel heel bedreven zijn in het werken met IT en daardoor zeker voor een aantal IT-functies in aanmerking komt.
e-Competence Framework biedt uitkomst
Gelukkig hebben we sinds kort een baken in dit diffuse vakgebied; Het e-CF ofwel het e-Competence Framework, dat dit jaar als norm door de Europese unie is geaccordeerd. Dit e-CF is het eerste framework dat competenties eenduidig benoemt. Dat stelt organisaties in staat om eenduidig te formuleren welke IT-skills zij zoeken of anders geformuleerd hun vraag naar e-skills te vertalen via het e-CF framework naar het aanbod Datzelfde e-CF biedt zowel IT’ers als mensen die ‘tegen de IT aan hangen’ of IT gebruikers zijn de mogelijkheid om de waarde van hun kennis en vaardigheden af te zetten tegen de vraag in de markt.
Het e-CF zal de mismatch op de IT-arbeidsmarkt niet als bij toverslag doen verdwijnen, maar het ontpopt zich steeds meer als een converter waarmee vraag en aanbod in eenzelfde ”taal” beter dan ooit bij elkaar gebracht kunnen worden. Daarom is het van belang dat de branche dit ‘not for profit framework’ breed omarmt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee