Vrouwen kiezen vaak niet bewust voor IT
Aan het onderzoek hebben zo’n 150 respondenten meegedaan.
Per toeval
Bijna de helft (46%) van de ondervraagde vrouwen heeft bewust gekozen om in de ICT te gaan werken. Bijna hetzelfde deel van onze respondenten geeft aan dat zij in eerste instantie er niet aan dacht om in de ICT te gaan werken, maar of per toeval (36%) of door interne doorgroeimogelijkheden (7%) in de ICT terecht is gekomen. Van de vrouwen met een managementrol werkt bijna de helft als project- of programmamanager. Daarnaast werken veel vrouwen op het snijvlak van ICT en commercie, communicatie en/of sales. Overigens zijn er in ons onderzoek weinig vrouwen die als informatiemanager of functioneel beheerder werken, over het algemeen ‘brugfuncties’ tussen ICT en business‐afdelingen.
Vooropleiding irrelevant
Van de respondenten die bewust hebben gekozen voor de ICT is bijna de helft afgestudeerd in een technische studie, 30% heeft een bedrijfskundige studie genoten en 13% een maatschappelijk of sociale studie. Een groot deel van de respondenten is van mening dat het niet strikt noodzakelijk is dat je voor het werken in de ICT een technische opleiding nodig hebt. 28% van de respondenten vindt een technische opleiding niet erg van belang en 35% acht het zelfs onnodig dat iemand die werkzaam is in de ICT een technische achtergrond heeft. Van de vrouwen in managementfuncties vindt zelfs 80% de vooropleiding irrelevant. Dit wil overigens niet zeggen dat technische kennis geen toegevoegde waarde heeft: 70% van de respondenten vindt dat technische kennis van waarde is voor haar functie.
Imago van ICT
Bijna driekwart van de ondervraagden vindt dat een goede reputatie van ICT bepalend kan zijn voor het aantrekken van vrouwen. Een kwart van de vrouwelijke IT’ers ziet het imago als het belangrijkste argument om wel of niet een nieuwe baan of opdracht te accepteren. Dat is hoog in vergelijking met bijvoorbeeld financiële motieven, die voor slechts 12% van de vrouwen doorslaggevend zijn. Niet verrassend spelen carrièremogelijkheden de grootste rol (37%).
Uit onderzoeken van onder meer McKinsey en Harvey Nash blijkt dat voor ICT-organisaties in de toekomst meer feminiene leiderschapsstijlen nodig zijn. De respondenten geven aan dat die leiderschapsstijlen bijdragen aan een grotere klantgerichtheid, een betere samenwerking tussen business en ICT en een betere samenwerking binnen teams. “Als organisaties ervan overtuigd zijn dat de leiderschapsstijlen moeten veranderen, creëert dit carrièrekansen voor vrouwen en talent met een niet-technische achtergrond”, aldus de onderzoekers.
De onderzoekers stellen dat het tijd wordt dat niet alleen politici of feministen, maar ook succesvolle zakenvrouwen in de ICT de handen ineen slaan en laten zien aan jonge vrouwen welke mogelijkheden de ICT biedt, en wat zij kunnen bijdragen aan het succes van een ICT-organisatie. “Als we dit niet doen dan missen we de helft van onze potentiële doelgroep in de ICT”, aldus Kàto Vierbergen, Coördinerend Beleidsmedewerker bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Mede door middel van het initiatief ‘Female Ambassadors in IT’ moet zo’n groep samen worden gesteld.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee