Overslaan en naar de inhoud gaan

Werknemers Capgemini: 'Jeroen, blijf van mijn poen'

Versteeg maakte eerder dit jaar bekend dat naar de inzichten van Capgemini de salarissen van een deel van het personeel uit de pas zijn gaan lopen met wat de markt bereid is te betalen. Het bedrijf vroeg om die reden een loonoffer van de betreffende medewerkers. Die kunnen dat wel weigeren, maar moeten in dat geval wel hun competenties zodanig opvijzelen dat Capgemini hen in kan zetten op klussen waar de markttarieven hun uurloon dekken.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Beloftes bij indiensttreding geschonden

Dat viel de betrokken medewerkers - grotendeels bij Capgemini binnengekomen als onderdeel van door Capgemini verworven outsourcingscontracten en bij de overname van de BAS-divisie van KPN - rauw op het dak. "Het grootse deel van de getroffen medewerkers is destijds samen met zijn klanten en het bijbehorende werk met open armen binnengehaald", schrijven ze nu aan directeur Versteeg. "Er waren mooie beloftes en er zou niet worden getornd aan de waarde van onze arbeidsvoorwaarden. Capgemini zou ons de mogelijkheid bieden om vakkennis volledig te benutten en ons verder te ontwikkelen. Met dat laatse voor ogen heeft iedereen zich volledig ingezet. Daarbij is voor wat de salarissen betreft de laatste jaren de 'nullijn' gehanteerd. Het nu daar bovenop gevraagde loonoffer betekent grote onzekerheid over onze toekomst. Geen garantie op werk en mogelijk financiële ondergang voor veel gezinnen."

'Onacceptabele keuze voor de aandeelhouders'

Het is volgens de medewerkers onacceptabel dat Capgemini in tijden van crisis ten koste van de werknemers de winstgevendheid verder oppoetst om de aandeelhouders te plezieren. Van een beleid dat altijd heeft uitgedragen dat mensen voorop staan, verwachten ze meer. Daarom roepen ze Versteeg op om een oplossing te bedenken waardoor alle Capgemini-medewerkers zich "gemotiveerd, gedreven en trots" kunnen blijven inzetten voor het bedrijf, waarbij investeren in mensen voorop dient te staan.

De briefschrijvers behouden zich het recht voor om verdere stappen richting de media en de stakeholders te nemen, als Versteeg niet binnen 10 dagen reageert. Een motto waaronder die eventuele vervolgstappen gevoerd zullen worden hebben ze al, schijven ze: 'Jeroen, blijf van mijn poen'.

Volgens vakbond De Unie hebben ongeveer 150 medewerkers hun brand-'mail ongeveer gelijktijdig aan Versteeg gestuurd. De volledige brief is hier te lezen.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in