De tekorten op de arbeidsmarkt zijn groot en nemen nog steeds toe. Er wordt zelfs geproken van de ‘war on talent’. Toch lukte het Lightyear, een jonge Nederlandse onderneming, die een auto op 100% zonne-energie ontwikkelt, met meer dan 300% te groeien in 2021. Hans Lammers, Wiger Middelkamp en Rini van Solingen geven 7 tips om met succes schaars en gewild personeel te werven.
Rini van Solingenis deeltijdhoogleraar aan de TU Delft en CTO bij Prowareness r.vansolingen@prowareness.nl). Hij is auteur van onder andere: AGILE, De Kracht van Scrum, De Bijenherder, Agile Portfolio Management, en Toolkit voor Agile Coaches en Scrum Masters.Meer van deze auteur
De economie in Nederland floreert als nooit tevoren. Heel even leek de COVID-19-pandemie dit te keren, maar het tegendeel blijkt waar in de meeste sectoren. De belangrijkste rem op de groei is het tekort aan gekwalificeerd personeel. Werven van eigen personeel is daarom een cruciale activiteit om de vraag nu en in de toekomst het hoofd te bieden. Men spreekt wel over een ‘War on Talent’. En deze strijd om talent is niet langer een lokale strijd: door corona zijn veel organisaties gewend geraakt aan thuiswerken waardoor ook wereldwijd gezocht wordt. Dat biedt kansen maar ook bedreigingen. Deze optie is namelijk tweeledig: ook internationale spelers werven nu actief in Nederland. En tegenwoordig met de mogelijkheid om gewoon daar te blijven wonen en vanuit huis te werken.
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech