Overslaan en naar de inhoud gaan

Robotisering en de zachte kant van de manager

Nog niet zo lang geleden waren mensen heel angstig als het over AI of robotisering op de werkvloer ging. De vraag die veel werd gesteld: wat gebeurt er dan met mijn baan? De laatste jaren wordt de inzet van robots of AI toch meer gezien als ondersteunend. Er is dus duidelijk een shift geweest.
Typende robot
© Shutterstock
Shutterstock

Dat komt doordat we in ons privéleven al jaren nieuwe technieken gebruiken. Als je online kleding besteld, krijg je er passend advies bij. Advertenties die wij zien, zijn gebaseerd op ons surfgedrag. Dat vinden we allemaal normaal. Tech helpt ons in ons privéleven. Het is logisch dat wij dat ook normaler gaan vinden op de werkvloer.

We vinden het zelfs zo normaal dat er werknemers zijn die robots meer vertrouwen dan hun manager. Dat antwoord gaf twee derde van de ondervraagden bij een onderzoek dat Oracle deed met Future Workplace.

Managers kunnen die uitkomst als een waarschuwing zien, maar ze kunnen het ook zien als een kans. Door zich verder te ontwikkelen kunnen managers zich specialiseren in capaciteiten die robots niet hebben.

Tech neemt ons niet over, maar AI en dergelijk worden wel  leidend in het nemen van beslissingen. Dan kunnen managers zich meer richten op hun team, waar nu vaak minder tijd voor is. Door tech komt er dus uiteindelijk meer tijd voor de zachte kant van de mens. Dat willen we. Want mensen willen aandacht. En die kun je als werknemer meer krijgen op deze manier.

Door tech komt er dus uiteindelijk meer tijd voor de zachte kant van de mens

Door techniek op de juiste manier in te zetten, kun je objectieve data terugkrijgen. Dat is iets waarbij techniek beter functioneert dan bijvoorbeeld een manager. Een HR-systeem waarin de data goed staat en dat goed up-to-date wordt gehouden, kan bijvoorbeeld advies geven over trainingen die een werknemer kan volgen. Op die manier ben je als werknemer niet meer afhankelijk van de grillen van je manager.

Het geeft de werkgever dus kansen. Niet alleen is er meer tijd voor de werknemer vanuit de zachte kant van de manager. Een werkgever kan ook laten zien dat hij zijn werknemers kansen geeft, meedenkt hoe werknemers zich relevanter maken en kunnen ontwikkelen. Het gaat om employer branding. Een werknemer denkt: bij dat bedrijf wil ik werken, daar word ik als medewerker beter van. Centraal stellen van employer branding helpt bij de talentmanagementkant.

De juiste inzet van AI kan je als werkgever veel aantrekkelijker maken voor werknemers. En dat is essentieel om morgen nog mee te tellen als bedrijf.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in