Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro: ‘uitbesteden IT beter dan zelf doen’

Dat blijkt uit een intern stuk - in handen van AG - dat het automatiseringspersoneel van ABN Amro vorige week heeft ontvangen. Een stuurgroep van de bank onderzoekt op dit moment of het outsourcen en/of offshoren van Application Development, Application Maintenance, Infrastructure en Operations en de ICT Helpdesk tot de gewenste effecten zal leiden.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Een definitieve beslissing over de uitbesteding van de IT-werkzaamheden volgt in het vierde kwartaal van dit jaar. Medewerkers trekken de conclusie dat ABN Amro duidelijk inzet op uitbesteding en maken zich zorgen over hun banen. In de afgelopen maanden heeft het projectteam ‘De volgende fase’ onderzocht of de kwaliteit en de klanttevredenheid omhoog kan, de efficiency kan worden vergroot en de kosten naar beneden kunnen. Gebleken is dat de kwaliteit en effectiviteit van ICT inderdaad omhoog kan door de relatie tussen de IT en de business door uitbesteding naar marktpartijen te ‘verzakelijken’. Uit een benchmark met dertien verschillende bedrijven is verder gebleken dat er substantieel op de kosten kan worden bespaard als er activiteiten deels naar het buitenland worden uitbesteed, zo staat in het stuk. Bijpraatsessie Vorige week organiseerde ABN Amro een tweede bijpraatsessie voor het automatiseringspersoneel over de toekomst van de IT-afdeling van de bank. Harry Kanters, voorzitter van de ondernemingsraad van de ICT-afdelingen, was bij de bijeenkomst en is van mening dat het te vroeg is voor onrust onder het personeel. "De bank heeft er bewust voor gekozen om het IT-personeel zo vroeg mogelijk te informeren over wat er met de IT-afdeling gaat gebeuren. Het staat nu nog niet vast waar het heen gaat, dat is men nog aan het onderzoeken." Kanters: "Ik kan als OR-voorzitter niet anders dan concluderen dat de bank dit verrekte zorgvuldig aanpakt." Afgelopen maandag organiseerde FNV Bondgenoten een inloopsessie voor haar leden bij ABN Amro. Volgens Huug Gorter, bestuurder van FNV Bondgenoten, was er eerder sprake van twijfel onder het aanwezige IT-personeel dan van onrust. "Al enige tijd geleden heeft ABN Amro te kennen gegeven dat er plannen gemaakt worden voor de IT-afdeling. Vijf maanden geleden werd er gezegd dat outsourcing en offshoring van de IT tot de mogelijkheden behoren. Nu nemen we kennis van de eerste definitieve versie en wat blijkt? Het denkwerk spitst zich toe op outsourcing en offshoring. Dan weten de mensen wel hoe laat het is." Volgens Gorter twijfelen de ABN Amro’ers over de uitwerking die de bank geeft aan de motieven die ze noemt om dit doen: kostenbesparing zonder de klanttevredenheid in gevaar te brengen. "De hier verzamelde personeelsleden denken dat het erg moeilijk wordt." Joop Hofland, bestuurder bij vakbond De Unie, zegt dat de onrust bij de automatiseerders van ABN Amro synoniem is met onzekerheid. Ook Hofland denkt dat ABN Amro naar outsourcing en/of offshoring neigt. "Ik ben voorstander van het tijdig informeren van personeel over dit soort plannen. Maar als er bijna driekwart jaar tussen de informatiebijeenkomst en de uiteindelijke beslissing zit, is dat in mijn ogen veel te lang. Ik krijg de indruk dat de bank zich achter kostenbesparing en klanttevredenheid verschuilt om aandeelhouders te behagen."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in