Ambities breedbandproeftuin teruggeschroefd
Of Kenniswijk de bijgestelde ambities waarmaakt, blijft hoogst onzeker. Voor de aanleg van de infrastructuur is de publiek-private samenwerking volledig afhankelijk van de markt. Het enthousiasme van het consortium van KPN, Volker Stevin Telecom en Bam NBM lijkt bekoeld. In november spraken de deelnemers nog de intentie uit driekwart van de woningen op glasvezel aan te sluiten. Nu gaat het nog slechts om duizend tot tweeduizend huizen in de komende twaalf maanden, liet KPN-bestuurder Leo Roobol weten bij de opening van het democentrum. Een verdere groei van het aantal aansluitingen hangt volledig af van het succes in het eerste jaar. Het consortium had een ondernemingsplan dat rendabel was als 40 procent van de huishoudens een aansluiting wilde activeren. De partijen wilden een garantie van de lokale of landelijke overheid voor het geval dat dat percentage niet werd gehaald. Maar ondanks de bevestiging dat de breedbandinfrastructuur een belangrijke factor is in het succes van Kenniswijk, willen de gemeente Eindhoven noch het ministerie van Verkeer en Waterstaat geld steken in of financiële garanties geven voor de grootschalige aanleg van infrastructuur in de proeftuin. “Het moet een marktgedreven experimenteeromgeving zijn. De overheid wil uitsluitend via vraagstimulering drempels wegnemen”, zegt Herman Grol, directeur Marktontwikkeling en stimulering van DGTP. Per 1 september kunnen bewoners van Kenniswijk daarom, zoals eerder aangekondigd, 500 euro subsidie krijgen voor een glasvezelaansluiting thuis. “Mocht er een andere partij opstaan om glasvezel aan te leggen, kunnen de bewoners zelf kiezen met wie zij in zee gaan”, zegt Grol. De bewoners komen ook in aanmerking voor 300 euro subsidie om te besteden aan diensten die via Kenniswijk worden aangeboden. “Het gaat ons met name om innovatieve diensten die bedrijven in Kenniswijk gaan ontwikkelen. Dat kunnen ook best diensten op de huidige infrastructuur zijn”, verdedigt Koning de bijgestelde ambities voor de proeftuin. Op de campus van de Technische Universiteit Eindhoven, waar het democentrum en het kantoor van KenniswijkBV zijn gevestigd, kunnen de dienstenaanbieders hun ideeën laten zien. Bij de opening van het democentrum valt de innovatie in het aanbod van de handvol exposanten nog wat tegen. Zo laat adviesbureau e-Office bedrijven zien welke mogelijkheden er zijn om thuiswerk te faciliteren en heeft opleidingsinstituut FSR een online-cursus computergebruik voor Kenniswijkbewoners. Exovision, het bedrijf van Eckhard Wintzen en Fred Kappetijn, toont er de bekende beeldtelefoon. Niet vlekkeloos De techniek in het democentrum werkt nog niet vlekkeloos. Het Digital Film Center Europe dat een bibliotheek met historische filmfragmenten online ter beschikking stelt, verontschuldigt zich voor wat schokkerige beelden. “De applicatie vraagt een bandbreedte van 10Mbps en die is als iedereen in het centrum tegelijk flink wat capaciteit gebruikt, niet beschikbaar”, verklaart de exposant. Koning meldt wel een grote belangstelling voor de subsidie die bedrijven kunnen krijgen bij Kenniswijk voor de ontwikkeling van innovatieve diensten. “Sinds de subsidieregeling in mei startte, kregen wij vijftig aanvragen. Inmiddels zijn vier initiatieven met subsidie van start gegaan.” Het directoraat telecommunicatie en post (DGTP) gaat eind 2003 de proeftuin tussentijds evalueren.