Nederland als kennisland loopt ernstig gevaar door het ontbreken van een gezonde informaticaopleiding aan middelbare scholen. Docenten die zelf informatica hebben gestudeerd zijn schaars en te veel docenten die het informaticavak geven, besteden meer aandacht aan het gebruik van Word en PowerPoint dan aan de werking van een computer of het zelf maken van programma’s.
Peter van Lithverdiept zich al ruim 50 jaar in AI en was nauw betrokken bij de oprichting van het robotica lab van de TU Delft en de RoboCup-activiteiten van de TU/e. Hij is researcher deep learning aan de TU/e.Meer van deze auteur
Leerlingen krijgen hierdoor nauwelijks enig inzicht in de werking van moderne apparaten, die allemaal zijn volgestopt met microprocessors. De interesse daarvoor is bij veel leerlingen wel aanwezig, getuige televisieprogramma’s als MythBusters, Brainiac en How it’s Made. Maar het bedenken van nieuwe dingen, het ontwerpen, bouwen en laten werken van eigen apparaten maakt geen onderdeel uit van de opleiding. En dat is heel jammer, want wie gaat in de toekomst de nieuwe Wii of Kinect ontwerpen ? Zijn we dan alleen maar gebruikers en geen ontwerpers meer? Nederland heeft een naam hoog te houden op het gebied van industrieel ontwerpen. Maar dat zou net zo goed kunnen gelden voor elektronica, computers en sofware, alleen wordt dit niet als een belangrijk onderwerp gezien door de meeste scholen.
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech