Overslaan en naar de inhoud gaan

Beheersoftware wordt populair

Beheer is vanouds de grootste kostenpost bij ICT-bestedingen. De factor mens wordt daarbij steeds kleiner. Het in de pas laten lopen en onderhouden van desktopsystemen wordt een taak van speciale software. Deze programmatuur houdt via het netwerk in de gaten wat er op alle werkplekken gebeurt, past aan waar nodig en zorgt er in het algemeen voor dat alles op rolletjes loopt.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Uit cijfers van Gartner blijkt, dat in de Verenigde Staten het meeste geld aan software voor beheer van systemen in netwerken wordt gespendeerd. In 1998 was het land goed voor meer dan de helft van de totale uitgaven op dat gebied in de wereld. In 2005 zal het relatieve aandeel van de VS iets zijn geslonken. Dan spenderen de bedrijven wereldwijd een bedrag van 17,5 miljard dollar aan beheerpakketten; de ondernemers uit de Verenigde Staten komen uit op 8,7 miljard. Europa besteedt dan naar verwachting een bedrag van 5,7 miljard dollar aan beheersoftware. In dit alles speelt Japan een bescheiden rol, waarschijnlijk omdat men in dat land voldoende mankracht heeft om toch voor de handmatige aanpak te kiezen. De Japanse bedrijven spendeerden vorig jaar 532 miljoen dollar aan beheer, wat in 2005 zal zijn gegroeid tot 986 miljoen. Uit de cijfers van Gartner Dataquest blijkt wel dat Japan een even grote groei kent als de rest van de wereld, namelijk zo’n 15 procent per jaar. Ruime vijver Een van de bedrijven die zich op het ontwikkelen van producten voor beheer richt is Intel. De chipfabrikant ontwikkelt software voor het beheren van desktopsystemen in zowel kleine als grote organisaties. Gezien de steeds toenemende budgetten voor beheersoftware heeft Intel zogezegd een ‘ruime vijver om in te vissen’. Toch heeft de firma moeite om zijn waren aan de man te brengen. Dave Taylor, directeur van de afdeling Software Products van Intel: “We hebben de handicap dat de markt ons niet à priori ziet als aanbieder van software. Vraag ‘de man in de straat’ naar de tien bekendste softwarebedrijven en je bent er haast zeker van dat wij niet in het lijstje staan. Vandaar ook dat we werken met wederverkopers, die ook de taak hebben onze naamsbekendheid te vergroten.” Op de plank In het jargon van Intel heten de wederverkopers DVar’s, ofwel distributing value added resellers. “We zijn bezig om dat kanaal te stroomlijnen, door niet maar lukraak DVar’s te benoemen en die te voorzien van grote voorraden software. Dat allemaal in de hoop dat de pakketten snel verkocht worden. We hadden ooit het interne grapje dat wij de firma waren met de grootste hoeveelheid niet-geïnstalleerde software ter wereld. Dat lag allemaal op de plank”, grapt Taylor. Een firma die wordt gezien als pure hardwareleverancier heeft vaak moeite om zich te bewijzen op het gebied van software. Dat probleem hadden zo’n veertien jaar geleden ook de oprichters van de Open Software Foundation (OSF). Dit waren allemaal grote computerproducenten, die zich sterk maakten voor een uniforme versie van Unix. Het heeft geruime tijd geduurd voordat die bedoeling echt duidelijk werd gemaakt. Wanneer een bedrijf besluit om het beheer van de aanwezige pc’s te doen met behulp van beheersoftware, moeten ze eerst stevig in de bus blazen. De software voor beheer is per werkplek dan misschien niet zo duur, vermenigvuldigd met het aantal stations kan er toch een aardig bedrag in rekening worden gebracht. Personeelskosten IDC heeft een onderzoek gedaan naar de return on investment (ROI) van beheerpakketten. Daartoe werden achttien grote ondernemingen aan de tand gevoeld. Vooral de besparingen op personeelskosten bleken sterk aan te tikken, zo stelde IDC vast. Als het beheer van desktopapplicaties wordt gedaan door een geautomatiseerd systeem, kunnen de medewerkers van de ICT-afdeling andere taken voor hun rekening nemen. Bij één van de ondervraagde bedrijven leverde dit over een periode van drie jaar een besparing op van 533.000 dollar aan personeelskosten. “Bij de berekening van de ROI hebben we een correctiefactor toegepast, waarbij alle bedragen werden omgerekend naar het niveau van het begin van de driejaarlijkse periode waarop het onderzoek betrekking had. Ook hebben we een berekening gemaakt van de tijd die een bedrijf nodig heeft om de gemaakte investering terug te verdienen. Dat kwam gemiddeld uit op een periode van 76 dagen en een paar uur”, aldus een onderzoeker van IDC. Drie kwartier Intels beheersoftware draagt de naam LanDesk en kan worden gebruikt door zowel kleine als heel grote bedrijven. Taylor: “Aan de bovenkant hebben we Honeywell als klant. Daar wordt de software gebruikt om ruim zeventigduizend desktopsystemen in het gareel te houden. In de middenmoot zit bijvoorbeeld de Mayo Clinic, een ziekenhuis in Rochester met zo’n twintigduizend werkplekken. Daar hebben ze onze software onlangs gebruikt om op alle pc’s een pakket met een omvang van 9 MB te installeren. Totale tijd die daarvoor nodig was: drie kwartier.” De software van Intel gebruikt een techniek die ‘multicasting’ heet, waardoor met een enkele handeling de software over alle knooppunten van het netwerk verspreid wordt. Taylor: “De nieuwste versie, die deze week op de markt is gekomen, heeft ook een module voor beheer op afstand. Daarmee kunnen we vanuit de helpdesk inbellen op een netwerk om daar onderhoud te plegen. We hoeven de deur niet meer uit, dus reistijden vervallen ook. Problemen worden zo eigenlijk net zo snel opgelost als dat ze ontstaan.” De Instant Support Suite, zoals de software heet, bestaat uit modules van niet meer dan 300 KB, die op de pc’s in kwestie worden geïnstalleerd. Nadat de problemen zijn opgelost, de-installeren de modules zich automatisch. “De gebruikers hebben er dus na de sessie geen last meer van”, aldus Taylor. “Wij noemen die tak van sport desktopmanagement, met andere woorden: hoe houd je de systemen van je medewerkers in topconditie? En dan nog het liefst vanuit een centraal punt ook”, zegt Taylor.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in