Belastingdienst bundelt alle ICT-processen
Met de samenvoeging ontstaat een nieuwe organisatie met ruim 4100 medewerkers, waarin alle ICT-werkzaamheden van de Belastingdienst zijn gebundeld. Naamsbekendheid “Het is wel jammer van de naamsbekendheid die we met het B/AC de afgelopen jaren hebben opgebouwd, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen”, zegt communicatieadviseur Paul van der Linde. De aanleiding voor de instelling van het Belastingdienst/Centrum voor ICT is volgens Van der Linde de nog steeds verder toenemende graad van automatisering van de processen van de Belastingdienst. Om ook in de toekomst de kwaliteit van de ICT-dienstverlening te kunnen waarborgen, is het wenselijk om de automatiseringsprocessen van de Belastingdienst nog meer te bundelen. “Wij rekenen door de samenvoeging op betere, snellere, goedkopere en meer transparante ICT-diensten”, aldus de woordvoerder. Gelijk met de samenvoeging van de genoemde onderdelen en de naamwijziging, vindt een organisatieverandering plaats: de gebruikelijke staf-lijnorganisatie wordt losgelaten. Iedere medewerker krijgt een persoonlijke Human Resource Manager. De functionele aansturing van diezelfde medewerker vindt plaats door de lijn- of projectmanager. “Wij willen structureel investeren in het belangrijkste kapitaal van de organisatie – de medewerker – door meer aandacht te geven aan de persoonlijke ontwikkeling van ons personeel”, licht Van der Linde toe. Bij het voormalige B/AC te Apeldoorn staat een van de grootste client/server-omgevingen van Nederland. foto: anp