Belastingdienst weet ook dat IT beter moet
De gedachte achter de ICT-uitvoeringstoets (een idee van de VVD) is dat de politiek ‘iedere euro koopkrachtverlies wil repareren met ad hoc inkomensafhankelijke regelingen die onevenredige druk leggen op automatisering en uitvoering’, zoals VVD-kamerlid Ineke Dezentjé Hamming schrijft in het FD. Oud-hoogleraar Leo Stevens noemt in dezelfde krant de ‘vergrijzingsheffing’ van het kabinet Balkenende 4 als voorbeeld. Deze heffing komt in plaats van de fiscalisering van de AOW-heffing, maar is nogal moeilijk uitvoerbaar. De belastingdienst zou al snel geholpen zijn met het achterwege laten van dat soort lapmiddelen, betoogt hij.
De Belastingdienst was overigens zelf al tot de conclusie gekomen dat ‘de wet van de remmende voorsprong’ zich begint te wreken. Een maand geleden kondigde de dienst in zijn aan de Kamer gestuurde beheerverslag al aan zijn ICT-infrastructuur in twee fasen stevig op de schop te willen nemen. “Door de veelheid van systemen en koppelingen is spaghetti onstaan”, zegt Willy Rovers, lid van het managementteam van de Belastingdienst. Dat leidt volgens Rovers tot een te lange doorlooptijd als er veranderingen in de regelgeving zijn. Verwerking van massale hoeveelheden gegevens leidt ook tot fouten. Ten slotte nemen de onderhoudskosten toe.
De oplossing waarvan Rovers melding maakt is geen verrassing. “Op technisch vlak geldt in zijn algemeenheid dat we meer gebruik wilen maken van standaardoplossingen. Dus geen zelfbouw, zo min mogelijk aanpassingen en zoveel mogelijk open standaarden.”
Fase 1 van het project ‘complexiteitsreductie’ richt zich op de basisvoorzieningen (portals et cetera) en saneringsslagen die kunnen worden gemaakt. “In de tegelijkertijd lopende fase 2 wordt de nieuwe architectuur ontwikkeld, worden de bedrijfsfuncties en de processen inclusief de ICT-ondersteuning uitgewerkt.”
Het opnieuw te bouwen toeslagen-systeem wordt eenvoudiger en robuuster, waarbij uitzonderingen en complexe toepassingen handmatig verwerkt worden, in plaats van automatisch.
“Ook hier gaan we kijken in hoeverre we gebruik kunnen maken van de markt.”
De bestandsuitwisseling met het UWV is een andere kwestie, aldus Rovers. “De informatie die het UWV aan de Belastingdienst en anderen moet verstrekken vanuit de polis is niet direct te relateren aan de problemen bij de Belastingdienst.”