Brooklyn Browser: Bubbel 2.0
In het najaar van 2000 heb ik Doubleclick’s reclamebord ‘Welcome To Silicon Alley’ nog zien staan op de hoek van Broadway en 23rd Street. De dotcomkantoren waren geconcentreerd in de wijk rond het Flatiron-gebouw. Ik had mijn baan bij een Amsterdams webbureau opgezegd om mijn geluk in New York te beproeven. De eerste dotcomgolf was alweer voorbij. Als journalist kon ik nog net wat gejammer over de zware tijden optekenen. Na drie maanden keerde ik berooid terug naar Nederland. Het zou alleen maar verder bergafwaarts gaan. De New York New Media Association (NYNMA) ging failliet en werd onderdeel van een ouderwetse software brancheorganisatie (NYSIA). Afgelopen maart nodigde de NYSIA internationale pers in New York uit om zijn vorig jaar geopende incubator te promoten. De boodschap; Silicon Alley is terug! Een incubator is een vreselijk idee. Rond 2000 waren incubators een doorzichtige truc om investeringsgeld binnen te graaien. Toen hadden ze tenminste nog oranje zitzakken en flipperkasten. NYSIA’s incubator is gevestigd in een muf kantoorgebouw van New York’s stadsbestuur. Een van de gepresenteerde "startups" was een softwarebedrijf van een oudere Nederlander. De verhuizing van een eigen kantoor in midtown naar de incubator had hem een besparing van 25 procent op zijn overhead opgeleverd. Het was niet bepaald de Silicon Alley die ooit zo tot mijn verbeelding had gesproken. De e-mail die ik van Alley Reboot binnenkreeg kwam van een andere Nederlander die tijdens de eerste dotcomgolf in New York ‘op papier’ een klein fortuin had gemaakt. Sindsdien werkt hij als webbouwer en consultant, onder andere voor SiliconAlley.com dat gaat doorstarten en in september een groot evenement wil organiseren. Deze Nederlandse dotcomveteraan ‘voelt de energie terugkeren’. Dat gevoel baseert hij op bijeenkomsten met ‘de nieuwe generatie van 23- tot 32-jarigen die nadenken hoe ze de wereld kunnen veroveren’. Het begon ruim twee jaar geleden aan de westkust met "web 2.0" fenomenen als blogs, wiki’s en netwerksites en technologische innovaties als RSS, open API’s, AJAX en SOAP. De nieuwe generatie starters jaagt niet op investeerdersgeld of een IPO, maar lift mee op de bonanza in online-reclame. De voorbeelden van succesvolle exits zijn nu overnames door Yahoo of Google. De New York Times had in maart een artikel over de terugkeer van Silicon Alley. Het belangrijkste bewijsstuk was de groeiende maandelijkse technologiebijeenkomst van netwerksite MeetUp.com. De laatste Tech MeetUp trok driehonderd bezoekers. De gepresenteerde startups, zoals Reuters’ idiote Newsbeats experiment en het ideële maar overbodige WiFi-project Fon.com, waren nog wat teleurstellend. Sinds januari organiseer ik zelf via MeetUp.com de veel kleinere New York Web Entrepreneur groep. Vorige week kwamen twintig webondernemers opdagen, waaronder een paar van de interessantere startups van de Tech MeetUp. Ik blijf sceptisch, maar als dit werkelijk de nieuwe techbubbel is, wil ik niks van de actie missen.