Browser steeds meer afgestemd op specifieke toepassingen
De lancering van de bètaversie verliep niet zonder problemen, zeker niet op internationale versies van Windows.
Veiligheidsexperts ontdekten binnen 24 uur al achttien lekken.
Nogal wat gebruikers klaagden over het excessieve geheugengebruik: 33 megabyte per pagina, vergeleken met 20 MB voor Internet Explorer. Anderen waren in elk geval positief over de snelheid van de browser. Toch kwam menigeen tot de conclusie dat dit niet de killerapplicatie is waarmee Apple zijn achterstand op Microsoft zal inhalen.
Marketingexpert Carl Howe ziet echter wel degelijk een slim plan de campagne achter de Safari-browser. Apple verdient zo’n 1 miljard dollar per jaar aan software. Een deel van dat geld wordt binnengehaald via Windows: via iTunes en QuickTime. Met QuickTime verdient Apple aan promo’s voor speelfilms en via iTunes verkoopt Apple muziek. En geloof het of niet: maar ook Safari zorgt voor inkomsten: Google betaalt Apple jaarlijks 25 miljoen dollar voor de integratie van het Google-zoekscherm in de browser. Dat bedrag gaat flink omhoog als Apple zijn marktaandeel via Windows kan vergroten.
Browsers zijn dus potentiële geldmakers en misschien verklaart dat de heropleving van dit type software. Niet toevallig heeft pionier Netscape, het bedrijf dat tien jaar geleden zijn gevecht tegen Microsoft begon te verliezen, een dezer dagen alweer revisie 9 van zijn webbrowser uitgebracht: alleen ditmaal volledig gebaseerd op Mozilla, met een eigen uiterlijk en met eigen extensies.
Die trend zet zich voort: browsers worden steeds meer afgestemd op specifiek gebruik of gekoppeld aan specifieke merken. Zo is er de Xeroxbank browser, waarmee anoniem gesurfd kan worden, of Flock, een browser die het sociale gebruik van internet ondersteunt.
Wyzo is een browser speciaal bedoeld voor BitTorrent-gebruik. Even opvallend is het grote aantal nieuwe browsers uit Japan en uit andere landen, waar Engels niet de moedertaal is.
En ook Apple zal proberen om steeds meer eigen diensten exclusief via zijn browser aan te bieden. Niet in de laatste plaats omdat diezelfde browser wordt gebruikt op iPhone, de mobiele telefoon waarvan Apple in 2009 wereldwijd 45 miljoen exemplaren hoopt te verkopen. Dat zijn weliswaar nog altijd niet de 100 miljoen exemplaren van Internet Explorer, maar toch al gauw de helft.