Bruingoedfabrikanten draven en masse de computermarkt op
Ze zijn er nog steeds, de traditionele luidsprekerfabrikanten die al 77 jaar de vloer van de Internationale Funkaustellung domineren. Maar de informatierevolutie lijkt steeds meer haar stempel te drukken op het aanbod van de IFA. Zo wil het Duitse Grundig – fabrikant van televisies, hifimeubels en wereldontvangers – zich voortaan onder meer toeleggen op mobiele (data)toepassingen. “Je hebt als elektronicafabrikant visie nodig”, benadrukte directeur Harald Klippel. Grundig zal meer internetfuncties in zijn tv-toestellen inbouwen en daarnaast komt het bedrijf met slimme opzetkastjes die allerlei signalen draadloos naar luidsprekers en andere apparaten sturen. Ook het Japanse bedrijf Sharp werkt aan een opmerkelijke transformatie: de goedkope audiosetjes en draagbare tv’s worden langzamerhand ingeruild voor fraai vormgegeven LCD-tv’s, een PDA, Mobile Tool SL 5000 genaamd, die voorzien is van minitoetsenbord en aangestuurd wordt door Linux 4.2 en Personal Java, en’’s werelds dunste en lichtste notebook. Deze Muramasa-laptop, die eind september in ieder geval in Duitsland verkrijgbaar zal zijn, is uitgerust met een Intel Pentium III 600 MHz processor. Het apparaat weegt slechts 1,3 kilogram en is nog geen 16 millimeter dik. JVC toonde naast de gebruikelijke videocamera’s een eerste eigen handheld-pc: de Mp C33 weegt 740 gram, en is voorzien van MS Pocket Office. Het toetsenbord is net groot genoeg om gegevens in te voeren. Ook Philips richt zich meer en meer op de productie van Mp3-spelers, DVD-recorders en huisnetwerken. In een ‘huis van de toekomst’ toonde het bedrijf, hoe met behulp van digitale recorders een televisieprogramma op diverse plekken in het huis kan worden gevolgd zonder dat de kijker een seconde hoeft te missen. Met de komst van steeds meer digitale apparaten wordt digitale opslag steeds belangrijker. Panasonic introduceerde in Berlijn een multimediakaart van 256 megabyte. Een 4 gigabyte SD-kaart wordt binnen drie jaar verwacht. Opvallend was de aanwezigheid van Intel in Berlijn. Het bedrijf demonstreerde de mogelijkheden van zijn Pentium 4-processor, die met name voor multimediadoeleinden zal worden ingezet. DVD-recorder De belangrijkste innovatie op IFA was zonder twijfel de DVD-recorder. Het DVD-RW consortium – Dell, Philips, Ricoh, Mitsubishi, Hewlett-Packard, Sony, Thomson en Yamaha – kondigde een groot aantal consumentenproducten aan. Toch is DVD-RW slechts één van de vier standaarden die strijden om het marktleiderschap. Pioneer en Panasonic demonstreerden DVD-recorders met andere standaarden. Op telecomgebied trok met name GPRS de aandacht in Berlijn. GPRS-diensten worden sinds enkele maanden door de belangrijkste aanbieders van mobiele telecommunicatie aangeboden, D2 en E-Plus maken daarbij zelfs gebruik van het datatransmissiesysteem HSCSD (High Speed Circuit Structured Data) met snelheden tot 43 kilobit per seconde. Ook werden in Berlijn de mogelijkheden gedemonstreerd van EMS (Enchanced Message Service), een uitgebreide variant van SMS. Fabrikanten van digitale camera’s toonden op IFA hun nieuwste modellen. Volgend jaar al worden betaalbare camera’s met een oplossend vermogen van 4 tot 5 megapixel aangeboden. De prijs van 3 megapixel camera’s zakt nu al onder de 2000 gulden. Panasonic brengt zelfs als eerste een camcorder op de markt met Bluetooth-technologie. De draadloze verbinding wordt gebruikt voor het versturen van korte videoberichten per e-mail. Een enorme groeimarkt is ook die voor autonavigatiesystemen. Dit jaar zullen alleen al in Europa ruim 1,1 miljoen exemplaren worden verkocht, tegen 750.000 vorig jaar. Duitsland is veruit de grootste afzetmarkt. De nieuwste systemen maken gebruik van DVD als opslagmedium, maar de verwachting is dat de spelers zullen worden gecombineerd met Internet en GPRS. Blaupunkt demonstreerde in Berlijn de TravelPilot, waarmee in de auto e-mail ontvangen en verstuurd kan worden.