Busreiziger zal op tijd weten waar hij aan toe is
Ligt de bus op schema? Missen de busreizigers hun gebruikelijke aansluiting niet? Weten ze hoe lang hun reis gaat duren? Het zijn vragen waarop menig buschauffeur vaak niet goed antwoord kan geven, omdat daarvoor actuele gegevens nodig zijn die nu niet of slechts via een mondelinge radioverbinding worden gecommuniceerd tussen bus en verkeersleiding. De betrouwbaarheid - en de perceptie daarvan door de busreiziger - zijn in hoge mate afhankelijk van dat soort informatie.
Daarvan is busbedrijf Connexxion, die met circa 3000 bussen op de weg een belangrijk aandeel heeft in het openbaar vervoer in Nederland, zich ook bewust. Het bedrijf werkt aan een systeem voor het geven van dynamische verkeersinformatie die de dienstregeling betrouwbaarder moet maken en die het bedrijf zelf van betere managementinformatie moet voorzien. De eerste acht bussen die met het systeem werken zijn deze week ingezet op de nieuwe route tussen Lelystad en Groningen.