CIO Survey: Innoveren
Deze gedachte is inmiddels klassiek en stamt uit de tijd dat het geïndustrialiseerde Westen outsourcing begon toe te passen. Het outsourcen van routinematig werk paste bij een geglobaliseerde economie die ontdekte hoe gemakkelijk het is om arbeid te verplaatsen naar plekken waar de kosten lager zijn. Naast de kosten speelde en speelt ook een tweede argument mee. Met het ‘wegdoen’ van eenvoudig werk zou er meer capaciteit overblijven voor complexere werkzaamheden op locatie. Je kunt denken aan het uitbesteden van vormen van beheer of de helpdesk met het doel meer capaciteit over te houden voor complexere werkzaamheden zoals planning of webontwikkeling. De CIO Survey 2008 van Capgemini bevestigt dat deze gedachtegang nog steeds actueel is: 72% van de CIO’s denkt dat outsourcing tot meer ruimte voor het ontwikkelen van innovatieve activiteiten leidt. De uitgangspunten van outsourcing zijn echter behoorlijk in beweging. Flexibiliteit van arbeidsmarkt, verdergaande werkverdeling en voortschrijdend inzicht hebben gezorgd voor een continue heroriëntatie door bedrijven op hun productieproces. Dat betekent dat leveranciers van diensten en producten zich telkens opnieuw de vraag stellen wat hun ‘core business’ is. Op basis daarvan nemen zij voortdurend besluiten over wat zij zelf nog doen, of weer gaan doen, en wat zij willen uitbesteden. Niet alleen de vraag, ook het aanbod ontwikkelt zich verder en wordt volwassener. Op het internet wemelt het van aanbieders en intermediairs die complete productieprocessen – tot en met uw complete R&D – voor hun rekening willen nemen. Het effect blijft niet uit: De mobiliteit van werkprocessen neemt toe. Het komt zelfs vaker dan eens voor dat een bedrijf eerst een bepaalde dienst wegdoet om diezelfde dienst een paar jaar later – met nieuwe argumenten omkleed – weer te insourcen. Kortom: Het draait niet om méér outsourcing, maar om een slimme en efficiënte sourcingstrategie. Daarbij zijn de kosten een secundair argument geworden, het gaat primair om de juiste risicotoedeling: Hoe verplaats je op gecontroleerde wijze risico’s? Overigens betekent dit zeker niet dat hele IT-afdelingen zomaar weg kunnen. Integendeel: Er blijft altijd een behoefte aan goede informatici dicht bij huis. Maar het betekent wel dat de mobiliteit toeneemt. De ene keer zullen routinematige activiteiten worden gebundeld en verplaatst. De andere keer worden collega’s juist bijgeschoold op een nieuw vakgebied om vervolgens een betere dienstverlening aan de business te kunnen leveren.Uit de CIO Survey blijkt dat het percentage geoutsourcete IT nog steeds jaarlijks toeneemt, in elke branche op zijn eigen snelheid. In de groep van vierhonderd respondenten is een groep zogenaamde Top Innovators onderscheiden: bedrijven die meer aandacht schenken aan én meer halen uit innovatie. Wat opvalt is dat Top Innovators over de hele linie méér outsourcen. En dat doen ze gemiddeld ook verder van huis: dus niet alleen maar méér onshoring (dicht bij huis) maar ook méér offshoring (ver van huis). Samenvattend kan worden gesteld dat outsourcing een strategische keuze is die ruimte geeft voor meer innovatie.