Commentaar
Dat ervoer inmiddels menig IT-bedrijf. Wat is ooit geworden van WordPerfect? Kent u Lotus123 of dBaseIII nog? En wat zou tegenwoordig nog het marktaandeel van Netscape zijn? Kent uw dochter behalve MSN ook ICQ? Wat deze merken, behalve het feit dat ze ooit leidend waren, gemeen hebben is dat ze door één en dezelfde parij naar de marge zijn gedrukt. Juist ja, door Microsoft. Nee, het is niet de bedoeling hier moralistisch over te doen. Het bedrijf doet gewoon wat het volgens de immanente wetten van de vrijemarkteconomie behoort te doen. Het is nu eenmaal eten of gegeten worden. En dat je daarbij soms de grenzen van het juridisch verdedigbare opzoekt, tja... daar zijn die grenzen toch voor? Veel interessanter dan de vraag of het wel ethisch is, is de vraag hoe lang Microsoft door kan gaan met het monopoliseren van de digitale wereld en welke prijs de economie daarvoor betaalt. In dat verband hebben criticasters al gewezen op de beveiligingsrisico’s in een digitale monocultuur. Gebrek aan concurrentie is ook niet goed voor de prijsvorming. Verder fnuikt een niet goed functionerende markt de beschikbaarheid van risicogeld voor starters, wat weer remmend werkt op vernieuwing. Tijd voor maatregelen? Nee. Microsoft is het product van de vrijemarktwerking en zal vroeg of laat z’n gelijke nog wel tegenkomen. Zo is dat ook met IBM gegaan.